Alla inlägg den 2 juli 2018

Av Julia Jacobsson - 2 juli 2018 11:00

Äntligen på väg hem från Östersund nu! Rättare sagt började vi vår resa igår efter tävlingarna och är nu på väg från Gävle där vi sov inatt.
Lördagen på wången fick bli en resa till Östersund. Jag hittade ett par nya träningsskor, som jag letat (hade massa krav på dom) och nu dök det bara upp framför ögonen, så jag passade på! På kvällen blev det grillbuffe och prisutdelning på wången.
Igår va det tävlingar på Östersund. Zigge skulle ju gå ut i 2 lopp(första gången sedan typ 2 år tillbaka). Eftersom han gått ett lopp i fredags så visste jag inte om han skulle va pigg inför loppen igår. Hans värmning va inget att hänga i granen. Han va lat och hade inte mycket fart i benen. Men väl ut i provstart till PEV-loppet så va han riktigt på hugget. Efter en omstart i loppet (som tydligen jag åkte på för att voltvakten tyvärr inte visste vad som gäller för att man ska vifta), så kom vi iväg. Zixten flög ikapp i ett grymt tempo. Vid näst sista kurva låg vi i 4:de spår, utvändigt Zantos (en grym 5åring). Vi hade fått upp ett sjukt tempo och närmade oss det stora klungan FORT( 41 tempo)! Då får en galopp framför och tar ner mitt framför oss och jag får snabbt skrika på den att ta ut ur fältet. Den hann inte flytta så mycket innan vi va ikapp och jag fick halvt bromsa, styra så nära invändiga häst jag kunde (Zixten fick nästan hjulet under magen), bara för att förhindra att vi skulle köra upp i den galopperande hästens vagn.. kunde blivit en fruktansvärd olycka i så fall! Jag önskade vara att Zigge klarade sig igenom allt. Han chockade mig och behöll lugnet OCH traven och fortsatte springa sen. Vi svepte fältet och gick upp på andraplats in i sista sväng. Då tröttnade han lite och vi ryckte huvan. Han gasar igen och in på mitten av upploppet har han gått upp utvändigt ledaren och har kopplat greppet med en halv häst. MEN då tror han att han är klar och börjar bromsa ner och släpper ledningen till den andra igen.. vi förlorade med en hals ungefär och jag va verkligen besviken för att va ärlig! Tyvärr inte första gången vi förlorar ett lopp såhär! Allt annat i loppet va jag grymt stolt över honom för och han gick en sjuk tid långt ute i spåren! Tiden på pappret och det nya rekordet blev 1.46,8 Nytt rekord igen! Så duktig han va!
I andra loppet va han dock lite trött. Fick 2 smågalopper rätt fort och redan efter ett varv va jag tvungen att rycka huvan. På upploppet va han väldigt seg i benen men lyckades ändå hålla undan till en 2:a plats på 1.48,8 lång distans. Så jag va SUPERNÖJD med honom! 3 lopp i helgen, en vinst och 2 2:or, nya rekord i alla loppen och alla lopp under 50, kan inte annat än att vara nöjd! Nu får han åka hem och kollad igenom så att allt är på topp efter resan och sen blir det lite vila och återhämtning för hans del :-)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards