Alla inlägg under maj 2015

Av Julia Jacobsson - 25 maj 2015 12:19

i veckan har jag bland annat hunnit med att köra Crépes en gång med hjälp av pappa som gick och höll, Zixten har fått gått två intervallpass där han presterade väldigt bra och ett ridpass.
Eftersom det inte blev några tävlingar för oss denna helg, så fick vi ju sysselsätta oss på annat sätt. I lördags hade vi fest på kvällen och på söndagen drog vi till Gekås där jag hittade en hel del som jag ville ha! :D
Nu laddar vi inför 2,5 vecka till, sen är det sommarlov!! :D

[Bild]

[Bild]

Av Julia Jacobsson - 21 maj 2015 09:28

Just nu är det otroligt mycket plugg i skolan, samt att hästarna ska tränar och fixas.
I måndags och igår fick Zixten springa, och igår körde vi intervaller på rakbanan och han presterade jättebra! :D
I tisdags fick Crépes komma ut på en liten runda och pappa fick agera som hjälp och gå med eftersom mamma inte var hemma, men för att vara 4 gången i vagnen så var han väldigt duktig!! :D

Av Julia Jacobsson - 18 maj 2015 08:33

monteloppet igår med Pannkakan resulterade i en VINST på tiden 1.57,3g
När starten gick fick vi värdens största startgalopp och fick inte stopp förrän efter ett bra tag och då hade vi tappat en del på de framförvarande.
När vi sedan kom iväg i trav kändes det inte riktigt hundra, då det skumpade mycket pga att hon inte fick något fäste då banan va jättelös.. Men vi fick jobba ordentligt och i utgången till bortre långsida, när vi låg ca 20-40m bakom, satte hon ordentlig fart och spurtade ikapp och sprang om sista häst i mitten av sista sväng, sedan var det bara att jobba på lite lugnt in i mål! Nu blir det vila från tävlandet några veckor för hennes del :)

Av Julia Jacobsson - 14 maj 2015 23:09

startlistorna ligger nu uppe tills nästa tävling som blir nu till helgen, på Jägersro. Denna gång blir det endast 1 lopp med Pannkakan, som är ett montelopp och vi går ut i lopp 1. Håller vi oss från galopperna så tror jag att det kan gå bra, men vi får se hur det blir när dagen är kommen!

Jag satt tidigare idag och bläddrade igenom lite resultat och statistik från början av året, och när jag tittade på kuskstatistik så upptäckte jag att jag ledde för min licens, licens D, på segerrikast, hittills i år! Haha, lite roligt, då jag verkligen inte trodde det! (Men idag blev det någon som gick om när de tävlade, menmen lite roligt ändå;) )

Av Julia Jacobsson - 10 maj 2015 22:42

Dagen blev mer än godkänd! Först gick pannkakan ut och även fast att hon fick alldeles för lite värmning, två galopper innan första kurva och var jättepigg, så klarade hon av att ta sig ikapp de två främre hästarna och när det var 800m kvar låg hon utanpå ledande och så låg dem ända in på upploppet där pannkakan drog undan och skaffade sig en seger!!! :D
Sedan gick Zixten ut och med kanadakäken, hemmabettet, bandage fram, tungband och halvstängt som var nytt för han, så tog han hem en 4:de plats på 2.06,8 vilket äntligen var en rekordsänkning och på 2,9 sek!! :D
Det var även ett långlopp över 2200m så han verkade gilla det och för första gången i lopp kände jag honom ta i någon bit i loppet och den biten gick han ner mot 2.00 :D jag längtar tills den dag han känner för att ta i hela vägen, då kommer det bli kul att se den tiden!!!
Men jag kan säga att jag är mer än nöjd med dagen i alla fall! :D

Av Julia Jacobsson - 10 maj 2015 10:37

just nu sitter jag i bilen och har lite smått panik, eftersom,vi skulle varit i Kalmar för 2 ca 10 min sedan och vi har ca en halvtimme kvar... -.-
Värmningen med Pannkakan kommer bli väldigt stressig och jäktig och det kommer bli svårt att kunna göra oss tillräckligt förberedda inför loppet och bli varma nog, så vi får ta det som det kommer och verkligen hålla tummarna för att det går bra även under dessa omständigheter...
Innan avresan rymde Zixten precis när vi skulle lasta med alla täcken och transportskydd på,, och jag fick springa och jaga honom i ca 10 min.. Så man kan ju säga att dagen inte precis har börjat på bästa sätt... Får hoppas på att det vänder..

Av Julia Jacobsson - 7 maj 2015 22:29

på söndag är det tävlingsdags igen! Denna gång styr bilen mot Kalmar igen och det blir två lopp för min del, ett montelopp med Pannkakan och ett sulkylopp med Zixten!
Som vanligt så har jag fått det första loppet och det innebär en tidig morgon för att komma dit tidigt för att jag ska hinna värma i lugn och ro. Det är Pannkakan som går ut i lopp 1 och vi startar från 120m tillägg, men om hon håller sig på benen kan vi nog ta en topp 3 placering i alla fall! :)
(foto på Pannkakan av Thilda Andersson)

[Bild]

Av Julia Jacobsson - 4 maj 2015 23:00

som sagt gick Pannkakan ut i monteloppet, lopp 1. Starten gick ju inte så värst bra då det blev startgalopp direkt.. Men sedan började hon springa och när vi kom upp till 1000m kvar, då började en upphämtning som man bara kan drömma om! Vi låg 100m bakom ledande häst, det var det avstånd som vi startat bakom från börja, men nu sprang hon otroligt bra och på en tid som var helt otrolig ända fram tills 300m från mål då vi låg ca 10m bakom ledande och fick tyvärr galopp, som antagligen berodde på ivrig ryttare samt att Pannkakan kanske inte klarade av att hålla det tempot längre då det gått på lååångt under rekordet! Men vi ställde oss hyfsat snabbt och kämpade ikapp bra igen och kom i mål som tvåa, ca 10m bakom vinnaren och på tiden 1.52,4 vilket var jättebra eftersom det var första monteloppet tillsammans! Och så var det snabbaste tiden under sadel i år i Sverige!!
Jag fick se loppet efteråt och klockade bitarna som gick som snabbast och det var bland annat från mål till 500m stolpen samt från 800m kvar till 300m kvar, där gick det ruggigt fort! Jag blev så glad av att se loppet efteråt! Längtar redan otroligt mycket tills nästa lopp då vi får hoppas att det går minst lika bra! :D
http://youtu.be/rztffGQgkP8 <-- länken till loppet! :)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards