Alla inlägg under juni 2015

Av Julia Jacobsson - 26 juni 2015 16:40

Dagen tog sig igenom med blandade känslor.. Först ut i lopp var Pannkakan i monteloppet. Det såg ganska bra ut, men när starten skulle gå, så var jag för tidig och voltvakten vinkade, som den skulle, ocj jag tog upp och saktade av, men så märkte jag att huvudstartern inte vinkade vilket inte var rätt och att alla red på, så då fick vi bara sätta full fart igen lite hastigt... Men när ca ett halvt varv gått fick vi två galopper direkt efter varandra, och tog sedan ikapp så att vi in på upploppet låg 2a. Men mitt på upploppet, på exakt samma ställe där hon galopperat i värmning och förra varvet, galopperade hon, ocj vi blev diskade.. Men när jag kom in så såg jag att hon halvt trampat av sig framskon, dragit ut alla spikar på insidan och skon hade vridit sig och lagt sig på insidan av hoven lite, så att hon trampade på den när hon sprang, så det var inte så konstigt att galopperna kom då.. Bara att ta nya tag!!

Sedan skulle Zixten ut i lopp 7, hans bästa chans för dagen. Men vi tog en liten chansning och körde utan käk och med helstängt, men jag kände att han sökte stödet som inte fanns utan käket, och när snabbhästarna kom ocj sprang om så blev han jätterädd pga det helstängta och flög i luften, så vi slutade 0..

Sedan i lopp 14 skulle Zixten ut i bronsdivisionen, och det loppet hade jag verkligen inga förhoppningar på! Om man kollade i listan så skulle kan kanske kunna komma 7:a om vi hade en otrolig tur, då det fanns hästar med mer än 10 Sekunders snabbare rekord än honom som inte startade långt bakom! Men tills detta lopp satt vi på en lång käk, bomull i öronen på honom, och bytte till halvstängt så att han inte skulle bli så rädd. Vi körde ut på banan ocj kommandona kom igång och vi kom iväg. Zigge skaffade sig en trygg ledning, men när ett halvt varv gått kom omstartssignalerna igång, och vi var tunga att vända upp, och jag var INTE glad!
Det blev en till omstart med sedan kom det iväg, och då fick vi en urusel start, men lyckades försvara innerspår tills 400m gått, då en gick om och lade sig framför. Vi blev instängda och fick ligga i rygg i ca 500m och Zigge bara joggade där bakom och kändes hur fin som helst!! Helt plötsligt kastade sig hästen framför oss i galopp och drog ner den på oss så att Zigge blev rädd ocj slängde sig utåt, att folk aldrig lär sig att ta upp från galopper på rätt sätt!!! Men i alla fall så när den hästen försvunnit kom vi ut igen och lade oss i förstaspår. Sedan gick 3st om och vi låg på 4;e plats in i sista sväng, viker var otroligt bra! Sedan satte Zigge av i en väldig fart och flög om två av de snabbhästar som passerat honom, och in på upploppet låg vi på 2:dra plats, och jag tänkte bara: "vart har alla tagit vägen, och varför kommer de inte" vi knappade in något enormt på ledande också och han gjorde antagligen sina snabbaste 500m mågonsin där! Han gick i mål som 2:a i ett lopp som jag inte trodde att hi hade en enda chans i! Och på 2.09,0, den näst snabbaste tid någonsin för honom, OCH UTAN galopp!! Jag var så otroligt glad att han gjort en sådan otrolig prestation och dessutom på tung bana! :D

Av Julia Jacobsson - 24 juni 2015 02:14

Dagen började på bästa sätt, lite sovmorgon! (Till kl 8) sedan gick vi ut i stallet och fixade en del, och vid 1 tiden gav jag och mamma oss ut för att köra Zixten och Pannkakan. Det skulle bli Zixtens första pass efter kiropraktorn förra veckan.
Det hela började med att han var så otroligt pigg att han inte kunde stå stilla när vi selade på, och när vi väl var färdiga för att lämna stallet så rusade han ut började jogga ocj steppa direkt, som en helt annan häst.. Vi började att jogga efter en stunds skritt, och han kändes otroligt fin, han vickade på rumpan, tog stora steg, vilket han inte gjort innan, då han bara har trippat och spänt sig samt att han var pigg och framåt och jobbade på med hela ryggen och kroppen, vilket var ett bra tecken på att kiropraktorn gjort nytta och ett bevis på att han inte har ont!
Vi körde sedan ut på banan för att känna på den och vände upp för att ta ett rätvarv i lite raskare tempo, då Pannkakan och mamma låg utvändigt mig och Zixten och pressade. Zigge kändes så otroligt fin och trampade på med sån glädje och framåtbjudning och stora kliv, att jag trodde att det var en annan häst jag körde. Och inte nog med det, så in i sista sväng och på upploppet, så drog Zigge upp ett sådant tempo att tillochmed Pannkakan låg på gränsen till max(utan käk) och det måste minst gått närmare 2.00 och helt rent travade han, inte alls lättgaloppig heller som innan, och det UTAN käk, nya skor, speedkart och vanliga träningshuvudlaget!! Så vi bestämde oss för att testa det konceptet i första loppet på torsdagens tävlingar, eftersom han kändes ruggit fin idag!! Hoppas verkligen att han vill gå så perfekt på tävlingen med, för då kan nog ett nytt rekord och bra placeringar förekomma! :D

Kvällen tillbringades även bland ett härligt gäng tjejer, där vi hade otroligt roligt! :D

Av Julia Jacobsson - 23 juni 2015 00:09

Efter 2 dagars resande, med en total på ca 110mil och en sådär 12h bilfärd, några olyckor som vi passerade där bilar hade krockat och en hästlastbil som hade börjat brinna (hästen och människorna klarade sig bra undan!), så anlände vi till slut till Wången! Och jag kan bara säga, SHIT VILKEN UTSIKT! Den var helt otrolig! Hästarna verkade även ha tagit resan bra och var pigga som, jag vet inte vad, men de var glada och när de släpptes ut i hagen busade de på och hade roligt! De verkade även trivas i sina "nya" boxar och sitt "nya" hem (för en vecka!)
En annan possitiv sak var den att Zixten i morse vid lastningen gick direkt på transporten, eller han snarare sprang och hade bråttom in, vilket han inte gjort på ett tag, då han haft ont i ryggen, så nu vet vi att han inte har ont längre, vilket är en otrolig lättnad och skönt att kiropraktor och biolightbehandlingen hjälpte!! :D

Av Julia Jacobsson - 21 juni 2015 23:56

i torsdags fick Zixten åka till kiropraktorn för att se vad som var fel, och det var samma förbaskade fel som det alltid har varit, en kota som lägger sig fel i ryggen... :( det var bara att göra vid och biolighta när vi kom hem för att få det ännu bättre och få bort smärtor mm.

Pannkakan har trimmats det sista inför dubbeltravet på Wången-Östersund, och det gjorde hon tillsammans med mammas kompis varmblod, och hon kändes mycket fin!
Idag gav vi oss av mot Wången, jobbigt med lång bilresa, men slutmålet kommer göra det värt det!
Jag såg i startlistorna att det inte blev något montelopp på Östersund vilket jag var besviken på, då jag istället fick köra Pannkakan i sulky, och eftersom jag inte suttit i en sulky bakom henne sedan i typ april, så blir det en spännande upplevelse och se hur det kommer gå...
(Startlistor kommer)

Av Julia Jacobsson - 18 juni 2015 11:42

sitter här i en helt vanlig regnig dag, en typisk svensk sommardag...
I lördags på travet så reds Pannkakan och testade lite ny balans och bett, men det funkade inte, då vi testade ett krichendo-bett (vet ej hur det stavas) men det blev alldeles för tufft för henne och så fort jag tog lite i det så kastade hon med huvudet och galopperade, så det får ändras tillbaka tills det vanliga entömsbettet! Även då detta inte funkade så lyckades vi avsluta sista biten på ca 50 vilket var otroligt bra! :)

I veckan har både hon och Zixten körts och båda har känts MYCKET fina! :)
Igår så var det tänkt att jag skulle rida en 1,5 mils runda på Pannkakan tillsammans med Jonna på Cascader. Regnet öste ner och nät vi ridit på en väg där vi inte varit innan så vände vi och då hade vi ridit en mil. Sedan sa Jonna att det fanns en annan väg hem som var kortare och då red vi mot det håll, fast vi fortsatte och fortsatte och kom ingen stans och var tvungna och vända, och då hade vi 9km hem -.- så det var bara att köra på och när vi kom hem visade mätaren ca 3 mil, fast Pannkakan var ändå inte trött då hon steppade på när vi skulle skritta av på väg hem...
När vi kom hem var det två dyngsura, genomfrusna personer och två genomblöta hästar.. Men vi fick i alla fall träning ;)

Av Julia Jacobsson - 12 juni 2015 15:27

Idag var det sol och underbart väder, alltså äntligen riktigt sommarväder, för det har det ju varit dåligt med detta året..
Jag har i alla fall satt staket, fixat i trädgården och solat en stund, och shit vad röd jag blev av bara en liten stunds solande, det är annat än va det brukar va..
Just nu är jag och mamma på väg till Halmstad för att äta fish and chips på samma resturang som va var på sist, ska bli gott! :D

Av Julia Jacobsson - 11 juni 2015 00:00

det är helt otroligt, rolig, överraskande och mycket mer! Men nu är det i alla fall, REDAN sommarlov!! :D
Som jag har längtat och ettan har flugit förbi i rasande fart, och nu har jag endast 2/3 kvar tills det jag längtar tills mest, nämnligen studenten!!
Sommarlovsstarten firades på bästa sätt, alltså genom att sticka till travet och köra banjon men Zigge.
Han kändes förvånansvärt, otroligt riktigt bra och sprang ca 06 i alla heaten och det har han ALDRIG tränat på innan!! Men han var lite stel, så nu är tid beställd hos kiropraktorn för att se om det misstänkta felet finns! :)
Träningskompisar idag var Amanda med Ijor! :)

[Bild]

Av Julia Jacobsson - 7 juni 2015 13:24

tävlingarna igår på Östanåkra gick helt okej.
Först ut för dagen var Pannkakan, som i värmningen gillade att galoppera lite mycket, men när starten gick så fick vi för första gången ingen startgalopp, utan den kom lite senare.. Men hon låg ca 50 meter efter ledande häst som då var Cascader. Hon kämpade på och när det återstod ca 900m låg hon utvändigt ledare och när det var 500m kvar la hon i en extra växel och stack iväg och vann ganska enkelt! :D

Sedan var det Zixtens tur, och han kändes inte helt hundra.. Han tar ju aldrig i i loppen och jag börjar bli lite trött på det, då jag vet att han hade gått riktigt snabbt om han bara hade tagit i istället för att tramsa...
Han fick 2 galopper ganska snabbt men sedan började han springa på en bit och tog in en massa, men bär han var på väg om så tog han en galopp till och då var vi diskade..
Nästa lopp gick han ut och startade riktigt snabbt men tog två galopper och när de snabba hästarna kommit om och två blev diskade så låg vi på 4:de plats och då hade vi en säker placering, så jag saktade av lite på takten och joggade de 300m av loppet men han fick ändå tiden 2.16 så det var helt ok för att inte sprungit hela vägen!
Nu laddar vi om till Östersund och får se om jag kan ändra något eller göra något annorlunda så att han börjar såriga på..

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards