Alla inlägg under september 2022

Av Julia Jacobsson - 19 september 2022 11:19


Jag känner äntligen att en liten ljusglimt börjar synas i livet, även om det är mycket motgångar nu så börjar jag känna mig starkare och starkare. Har börjar fokusera mer på mitt mående, att ta tag i det och göra saker som krävs för att det ska bli bättre. Dock har jag extremt mycket saker nu, extrem ångest över min ekonomi då hästarna haft skyhöga räkningar hos veterinären de senaste månaderna, men nu ska jag göra vad som krävs för att fixa iordning så detta blir stabilt och bra!
Förra helgen kom Anton som sagt och skulle hjälpa till med banan. På fredagen va vi ett gäng som va ute och åt pizza och bowlade. På lördagen hämtade vi grävaren tidigt, fixade banan i nästan 6 timmar, åkte och röstade, körde Tornado en runda ända ut och åkte när vi va klara till gymmet innan vi åkte och åt på rasta. Sen hem och packa inför söndagen.
På söndagen åkte vi till Tingsryd för debuten. Jag va SÅ nervös, ville bara att han skulle hålla! Han va fin i värmningen och väl till loppet kommer vi iväg lugnt, flyter med och håller samma fart hela vägen in i mål trots att det endast va en 18 tid så kämpade han i mål, vilket bara det va framsteg! Vi fick sistaplaceringen och viktigast av allt så skadade han sig inte! Nu vet jag också vad jag behöver träna honom på.
Vi köpte räkmacka på hemvägen och väl hemma gjorde jag mig snabbt iordning, packade och drog mot Halmstad med ett snabbt stopp för att hämta upp min kollega Emanuela. Vi skulle till Tylösand för personalfest med hela Nordic Wellness. Vi kom lagom till mingel och middag. Stor prisutdelning, folk som dansade på stolarna. Liveband, drinkar och dans, god mat och härliga människor som man träffade som visade sig ha gemensamma vänner med från andra delar av landet och vi festade fram tills 03 på natten. Kvällen avslutades med korvgrillning utanför hotellet. Det va utan tvekan en av de 10 bästa kvällarna i mitt liv! Så sjukt roligt!
På måndagen ringde klockan 8, vi gick upp och åt hotellfrukost innan jag drog mot min psykolog vid 10. Sen va det hem mot Laholm och jobb för att hela dagen rodda med ettårskalas för klubben. En massa händelser, korvgrillning, tävlingar och utlottningar, fullt med människor! Avslutade kvällen med ett träningspass där jag körde helkropp och jävlar vilken energi jag hade från helgens all käk!
Tisdagen startades med fix med hästarna och körde Wille med Crepes på släp. Jobbade och körde sen upp till Halmstad för att träffa Linnea. Det va sjukt längesen vi sågs och vi beställde sushi och hade bara mysigt hemma hos henne där vi snackade om allt som hänt sedan sist.
Onsdagen startades med ett intervallpass med Zixten, följt av att köra Clousse innan körde till gymmet för ett ryggpass innan jobbet. Jobbade sen till 20.15 innan Filippa kom och vi bastade innan vi åkte hemåt.
Torsdagen startades med en löprunda och fix med hästarna innan jag åkte till jobb. Jobbade till 17 och drog sen hem. Körde Tornado i intervaller på grusvägen och joggade Wille med Crepes på släp med mamma och Zixten.
Fredagen startades sedan med att tidigt ta ut hästarna innan jag drog till gymmet och körde ett bröst, Axel och magpass och intervaller innan jag började jobba vid 9.30 Jobbade till strax efter 16.30 Det va minst sagt en händelserik arbetsdag. En man kom in på gymmet undertiden som jag hade en kund i kassan. Han va helt borta och helt plötsligt ser jag två poliser, en i uniform och en civilare som kommer in och drar ut mannen. Senare kommer ytterligare en polis och jag får ringa polisen och sitta i förhör för det som hänt. Hade även möte med chefen under dagen och när jag väl slutade åkte jag hem för att köra Clousse med mamma och Zixten, fixa stallet innan Filippa ringer och undrar om inte jag kan köpa pizza och komma över, vilket jag gjorde! Vi satt hemma hos henne och käkade pizza och kycklingsallad och snackade, kollade på film och bara chillade. Så jävla mysigt!!
Lördagen startades med att springa 14,5km i det fina vädret. Åkte sen och köpte hästmat, red ett 20-25mm dressyrpass på Tornado innan jag och mamma åkte till Örkelljunga för att hämta spån. Bytte franskor på Tornado och fixade stallet, körde Crepes innan jag och mamma gjorde oss klara att åka till Torstens i Båstad då ingen av oss orkade laga mat. Vi beställde varsin pizza(SÅ god!!) och handlade innan vi åkte hem och gick i sängs.
Igår ringde klockan tidigt, skulle upp och packa och fixa hästarna innan vi vid 8 skulle åka till Jägersro på tävling.
Först ut va Bill som skulle kvala. Trots att jag totalt missade starten så klarade han kvalet galant!
Sen va det Willes tur, han springer och bromsar och tjurar förutom små bitar då han tar i och då flyger fram i tider långt under rekordet! Han kommer in som 6:a på 00, vilket jag inte va nöjd med!
Sen va det Zixtens tur, han va väldigt på tårna och laddad på fel sätt idag. Slänger sig i galopp när bilen släpper men jobbar på bra och tar ikapp, men vid 900kvar när jag tycker huvan så tappar jag tömmen och han galopperar. Jag får tag i den och han kämpar ikapp sjukt bra! Men in i sista sväng ligger vi sida vid sida med en och båda går sjukt bra! Då får en galopp framför och tvärnitar precis framför oss och Zixten tappar fart, motivation och förlorar minst 2 placeringar pga det! Jag är fly förbannad efteråt och går upp i tornet för att klaga (vilket jag ALDRIG gör annars, men när alla, både kuskar i loppet och publik säger att de såg vilken grov störning det va så går jag upp) till svar får jag bara att han inte gjorde fel då han fått ner hästen i trav när vi kom ikapp, alltså ingen hänsyn till att man som enligt reglerna ska ta ut en galopperande häst utan att detta påverkade en tvärnit för mig. Endast för att det är en ?känd hemmakusk? då samma kusk gjorde en sjukt snäv körning mot min kompis och inte fick något för det heller. Jag va sjukt arg, ska aldrig mer åka till Jägersro på ponnytrav om dom inte behandlar alla samma!
Vi åkte hem och körde Clousse tillsammans med mamma och Tornado. Idag joggade Clousse till båtplatsen och Tornado ända ut. Jag fixade sedan stallet innan jag drog till gymmet och körde ett tungt benpass. Avslutade dagen med mat framför en serie innan läggdags.
Idag ringde klockan vid 6. Upp och ta ut hästar, fixa stallet och packa för att vid 9 tiden va på Halmstadstravet för att testa rida Vincent lite inför morgondagens lopp. Han va extremt fin, travade som en klocka och jag hoppas att det känns lika bra imorgon! Jag skyndade mig till gymmet för att klämma in träningen innan jobbet så jag slipper det efter. Även om det blev ett kortare pass så hann jag med 40min trappa. Efter jobbet idag ska jag hem och fixa beställningar och tvätta inför imorgon.

Av Julia Jacobsson - 9 september 2022 10:17


Ny vecka och ny start! Fan vad rolig helgen va, så sjukt välbehövlig, och är grymt taggad på den kommande veckan!
Förra veckan red jag som sagt intervaller med Tornado i tisdags och han kändes fin! Va verkligen i behov av intervallpass då han flåsade något kopiöst. Clousse fick bli körd innan jag gick och la mig.
Onsdagen startade med löpning, 12km innan jag körde Wille med Crepes på släp. Gjorde mig sen klar för att åka till jobbet och jobbade 11.45-20.15 Hade en kollega med mig denna dagen så passet va mycket roligare!
Torsdagen startade sedan vid 5.30 när klockan ringde. Drog till gymmet för att köra ett bröst, Axel och magpass. Jobbade sedan 8-17 innan Filippa hämtade mig och vi åkte till Halmstad för att äta sushi, umgås och fira min födelsedag som varit lite. Supermysigt!
Fredagen va jag ledig och den inleddes med en nästan 17km löpning innan jag åt frukost och packade in Tornado för att åka till travet för ett banjobb. Jag skulle köra sulky första gången någonsin på storhäst och det va ändå rätt kul med honom. När jag väl skulle köra jobbet tänkte jag köra ett 2140 där vi låg 25 tempo och gasade på upploppet, men tidigare har han tvärdött 100m kvar till mål så jag tänkte att han skulle göra det nu med. Men jag fick stötta honom med innerstången i kurvorna och ytterstången på rakorna. Han låg mellan 20-25 ända till upploppet och jag tänkte att då stannar han väl när jag gasar, men han springer ner och går 17 över upploppet och jag ska ta upp efter mål men han fortsätter i 25-30 genom hela kurvan innan jag får ta ner honom helt och bromsa för att vända och jogga av. Han kändes SÅ fin, intervallpass hade nog gett mycket! Pulsen va inte heller farligt hög utan lägre än vanligt och han va pigg efteråt. När jag kom hem kom Thilda och gick igenom honom och Wille. Körde sedan med mamma till pizzerian för att äta. Blev en pizza för ovanligheternas skull, så gott!
På lördagen ringde klockan 6.30, upp och packa för att sedan åka till gymmet och köra ett tungt benpass innan jag åkte mot Thilda för att sen ta flyget till Stockholm.
Vi kom fram till hotellet och checkade in, gick och köpte baguett att äta innan vi gjorde oss klara för att gå mot liveshowen som vi skulle på med Sweet but Psyko. Den va såå bra!! Skulle vara 1h men dom drog över en hel timme!! Vi sa att vi lätt tänkte åka om dom kommer ha det igen! Vi gick sen och köpte mat och gick tillbaka till hotellet.
På söndagen gick vi upp 10 och käkade hotellfrukost, checkade ut och åkte till Mall of Scandinavia för att kolla lite i affärer innan vi stack mot flygplatsen och drog hem.
Väl hemma gick jag ut och körde Clousse med mamma och Zixten med Crepes på släp. Gick sen och la mig.
På måndagen började jag med ett helkroppspass på gymmet innan jag körde till psykologen i Halmstad. Det känns skönt att ha börjat där nu! Åkte och jobbade sen till 20.15 innan jag åkte hem och la mig. Mamma körde Tornado jogging.
Igår startade dagen med 11km löpning innan jag åkte och jobbade 9-17. Sen va det hem och packa in Tornado i släpet för att åka till travet och köra intervaller. Testade köra en ponny åt en tjej på travet med för att se om jag hade några tips. Tornado kändes sjukt fin i intervallerna, stark genom alla 8, så nu är vi sjukt redo efter sista tuffa passet inför helgen så vi på söndag ska åka till Tingsryd för att göra debut efter hans andra skada i mars. Är så sjukt nervös, kommer vara ett nervvrak, är så rädd att han kommer gå sönder igen och då kommer jag bli totalt knäckt. Har lagt så sjukt mycket tid, energi och pengar på detta nu, så skulle det inte funka så vet jag inte var jag ska ta vägen! Önskar av hela mitt hjärta att han kommer komma runt hel och fin!
Onsdagen ringde klockan 7.10, upp och körde Wille med Crepes på släp. Drog sen till gymmet och körde ett ryggpass och lite kondition innan det va dags att jobba eftermiddagspass. När dagen va slut Stig jag och snackade en stund med Simon innan jag drog hem och la mig.
Torsdagen startade med en löprunda på nästan 10km. Åkte sen till jobbet för att jobba 8-17. Drog hem och longerade Tornado som kändes fin och börjar jobba lite mer rätt för varje gång. Körde sen Clousse en sväng och han är pigg men behöver komma igång. Käkade sen och blev hämtad av Filippa för att åka till gymmet och basta och ha det skönt! Vi spaade lite, handlade och åkte hemåt. Blev sjukt illamående innan sängdags, frös och gick och la mig. Mådde mycket bättre när klockan ringde idag!
Fixade stallet och hästarna och åkte sen till Filippa för att hjälpa henne med spraytan. Nu har jag precis kommit till gymmet för att köra ett benpass innan jag ska till Halmstad för att fixa nytt pass.
I eftermiddag kommer Rebecka för att fixa Nados skor inför söndagsdebuten. Vid 19 kommer Anton ner och vi är ett stort kompisgäng som ska ut och äta pizza och bowla.
Imorgon ska vi fixa vid banan då Anton ska gräva den fin!

Rolig happening på jobbet igår :-P

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards