Alla inlägg under maj 2022

Av Julia Jacobsson - 22 maj 2022 16:39


Nu har mycket hänt sedan sist.. har ju bara tid att skriva när jag står på trappan på gymmet haha.
Som sagt va jag på gekås med mamma förra helgen, fick köpt en hel del och en mysig utflykt!
Söndagen inleddes med ett intervallpass följt av att fixa hästarna och sen åka till Kalmar för tävling med alla 3 ponnyer.
Först ut va Zixten i testet. Ändringarna funkade verkligen inte, stoppgalopp innan bilen ens släppt och sen sprang han bromsande hela loppet, blir att långa käken då han verkade störa sig på det..
Sen va det dags för Wille. Han fick slippa spärrgrimma och med nytt bett, endast bomull och trekvartsstängt så körde vi ut i värmning och han har aldrig varit så framåt och maxat så fort själv! Vi längde då käken ordentligt med och i provstarten drar han iväg. När loppet sen släpper drar han till ledning med en utvändigt, han KÄMPAR för att va först och det går ruggigt fort mellanåt! In i kurvorna låg vi runt 52-53 och maxade under 50, alltså det va som en ny häst! In på bortre lång tog han ledningen och blev lat och jag manar på och får galopp.. vi hamnar då utvändigt den andra och han kämpar som faaan! In på upploppet hade den andra hamnat efter och han va lite vinglig och ostabilt och vi fick jobba som tusan för att hålla travet in i mål! MEN han VINNER sitt lopp, på 1.58,2, nytt rekord och en sjukt fin känsla. Jag va överlycklig! Han har aldrig gått snabbare än 2.16 tempo i ledning innan och nu höll han under 00 även ensam! :-D
Sen va det dags för Crepes, redan i värmningen kände jag att han inte va sig själv, så sjukt galoppig och omöjlig, inte som de senaste starterna. Vi gick ut i loppet i hopp om att han skulle bli bättre men det gick verkligen inte. 4 galopper, en diskning men en bra spurt på upploppet. Denna vecka har dom alla vilat, bara Clousse som tränat ett styrkepass i torsdags och skogsritt i fredags innan Thilda va och behandlade honom. Han va extremt spänd i påskjutarmusklerna och det förklarade varför han byggt på sig så mycket fram då han helt fått lägga vikt och kraft där för att kompensera! Skönt att fått ordning på detta och efter den kommande start blir det även kiropraktorbesök.
I måndags jobbade jag bara 2h innan jag och Amanda drog till Mantorp för lopp med Person. Vi kom sent dit men allt löste sig och vi värmde en fin häst! I loppet flyger vi iväg och hamnat sist i fältet, vid varvet kvar går favoriten och vi skulle hänga på. Då lossnar martingalen och jag får fiska upp den. In i mitten av kurvan galopperar sen en häst invändigt som tar ut så vi får ta upp och tappar en del. Vi kämpar sen på och kommer upp på en 5:te plats efter en grym spurt!
Annars har veckan bara varit jobb och träning till största del.
I fredags efter att Thilda behandlat Clousse så åkte jag på AW med Fönstermiljö på strandhotellet för mat och minigolf. Sen åkte jag ner mot Thilda för att ha en mat och drinkkväll, som dock förvandlades till krök när hennes kille och två kompisar kom dit. Dock blev kvällen så SJUKT rolig och fantastiskt lyckad! Sov där över natten och på lördagen körde jag hem strax innan 10. Fixade stallet, jobbade och gjorde mig ordning för att åka till Landskrona för att fira Saras 25års fest! Jag valde att va nykter så jag kunde köra hem, men hade så sjukt kul med alla hennes vänner! Kom hem vid 3 och sov tills HALV ETT!! Så länge har jag inte sovit på flera år!! Cyklade en sväng till Rebecka med mamma innan jag fixade stallet och drog till gymmet. Idag blir ett långt pass följt av lite spa och bastu, första helt oplanerade dagen på några månader, SÅ skönt!!!

Häromdagen när jag väntade på Amanda på gymmet haha

Av Julia Jacobsson - 13 maj 2022 20:14


Att relationer kan få en att sväva på moln, är så sjukt glad att man insett hur värdefulla givande relationer är det enda som betyder något. Jag är så glad och tacksam för alla fina människor jag valt att ha i mitt liv nu, BARA bra människor nu!
Veckan har gått och mycket har hunnits med.
Måndag va endast jobb, tisdag startades med intervallpass innan jobb 8-18 och sen hem och köra Zixten med Crepes på släp. Jobbade en halvtimme med beställningar och körde sedan jogging ända ut med Clousse. Åkte sen till gymmet för att träna med Amanda 22-23.
Onsdagen blev sedan jobb 8-17, hade utbildning i olika medlemsskap osv på jobbet, och väl hemma körde jag Crepes i backe med Wille på släp. Jobbade sedan med beställningar, packade och fixade inför tävlingen igår.
Igår gick jag upp tidigt, sprang en milspass med första 5km intervaller och därefter jogging i skogen. Fixade stallet och packade innan jag började fixa Clousse. Vi va lite sena(som vanligt) men fixade ordning när vi kom fram, värmde 3 bakvarv och en upploppssträcka snabbt. Han kändes fin.
Väl när loppet skulle gå så hade jag tänkt ta det lugnt när bilen släppte men det ville inte han. Han flyger ut i 05 och tar ledningen innan jag lyckas bromsa och en annan tar över och vi sen bromsar så gott det går. Han tog i varje gång en häst kom på utsidan men blev loj sista 500m. In på upploppet kommer en upp på utsidan och då ökar han, så nu ska vi fundera på hur han vill ha loppet och hur vi ska träna vidare. Vi kom in som andra utanför placering på 1.18,7 vilket jag ändå va nöjd med när han inte startat sedan november och haft två månaders träningsuppehåll där mellan. Tror detta loppet gav mycket och nu laddar vi för nästa!
Jobbade sedan 16.15-20.15 innan jag åkte till Halmstad för att möta upp Rickard och Samuel för att boka boende till summerburst. Vi käkade på Mr Vinck burger och jag tog en vegan med crispy chicken och lökringar, sjukt gott!! Vi åkte sedan till max där vi tog varsin shake och bokade boendet innan vi åkte hemåt. Vi hade så sjuuuukt roligt och jag har nog inte skrattat så mycket på länge! Kom i säng vid 01 och sen vaknade jah imorse vid strax innan 9.
Jag fixade stallet, körde Zixten innan det började regna och jag gick in och åt frukost och kollade Robinson innan jag gick ut och körde Wille ända ut med Crepes på släp. Gjorde mig sen iordning för att åka till jobb 16.15-17.15 Va egentligen ledig idag men vår timmis kunde inte så jag hoppade in för att samla lite timmar, ska ju va ledig på söndag.
Nu står jag på trappan i 1,25h innan jag ska åka hem och jobba. Imorgon är det jobb 9.45-14.15 innan jag och mamma ska åka till Gekås, mysigt!

Dom fina bilderna på Crepes är tagna av en sjukt duktig fotograf som lagt upp på ponnytravarna på Facebook, kommentera gärna vem om någon vet!

Av Julia Jacobsson - 2 maj 2022 20:53


Vi kickar igång veckan! Alltså vilken helg det varit!
Torsdagen åkte jag upp till travet för att köra ett banjon med Clousse. Han fick värma 2 km, därefter 1000m i 30-40 tempo. Vi joggade och vände sedan och körde ett 2640. Började i 30 tempo och ökade successivt för att över upploppet sedan köra 15. Vi joggade lite och vände sedan 1000 meter till där han fick springa på i fritt lite snabbare tempo. Pulsen efter 10min va endast rund 90, så kondition har han haha. Åkte hem och vände innan det va besiktning för bilen vid 11. Den blev ju tyvärr underkänd denna gång pga dålig bränsletillförsel och handbroms, så det va inte så kul.. jobbade sedan 11.45-20.15
Torsdagen avslutades med ett pass på gymmet tillsammans med Amanda tills stängning. Vi körde lite mixpass och hade hade ett riktigt deeptalk där vi kom in på saker vi aldrig pratat om tidigare, älskar att ha fått tillbaka henne på detta plan i mitt liv igen! Åkte sedan hem och gick och la mig direkt för att sedan kunna gå upp 5.50 igen och gå ut för ett intervallpass. Blev min vanliga runda och passet gick bra! Släppte ut hästarna och stack sedan till jobbet för jobb 7.30-16.30 Åkte sen hem för att snabbt köra Clousse med Wille på släp tillsammans med mamma som körde Zixten med Crepes på släp. När vi körde ut insåg jag att jag glömt sätta i tussarna på Clousse men tänkte att det inte kunde ha så stor betydelse, men gud vad fel jag hade.. han va rätt för allt skvätt men det gick bra tills vi va på väg hem och Wille ville springa upp bredvid. Han fick tävlingsinstinkt och stack iväg i skengalopp. Jag kunde inte få stopp på honom och det gick i en jävla fart i kurvorna och allt jag hann tänka va att det inte skulle komma någon bil för då va det kört.. desto mer han ökade började han slå i vagnen och blev ännu mer rädd.. till slut kunde jag sicksacka honom lite och han bromsade lagom tills där vi brukar sakta av till skritt. Han va uppjagad men stannade när jag klev ut och mamma kom efter en stund när hon även ringt pappa som kom och hjälpte till. Ingen häst eller människa va skadad och vi bestämde oss för att aldrig ha någon med på släp bakom honom och ALDRIG NÅGONSIN glömma bomullen..
åkte efteråt tillsammans med Anton som kommit ner, till gymmet för att köra ett ryggpass och åkte sen till Örelid för att äta. Det blev en kycklingsallad för mig.
Sen va det att bege sig hemåt, packade och somnade.
Lördagen ringde klockan 6.00 för att gå ut i stallet och packa det sista och släppa ut hästarna. Jag och mamma körde sen till Halmstad för att hämta upp jonnas häst hon skulle tävla och begav oss sedan mot Vaggeryd där det skulle bli tävling. Jag skulle rida en ny häst, Wildintention Ås, spännande!
Jag skulle inte värma utan den värmde i vagn och jag fick bra förklarat hur den funkade och hur vi skulle rida. När starten skulle gå blev det omstart och kaos. Sen när starten väl gick så kom vi iväg men kom inte ner som vi ville.. det skvätte otroligt mycket grus och efter loppet kom jag in med världens fläskläpp.. vi va hängande i andraspår hela loppet men lyckades ta oss till en 3:djeplats, inte långt från dom framför. Loppet va kaos då hästar galopperade hit och dit och två ryttare ramlade av osv.. men kul att rida och att få chansen igen.
Åkte hem, fixade stallet och gjorde mig ordning för kvällen. Samkörde med Filippa och Tom upp till Halmstad där vi skulle äta innan vi åkte till Hylte på förfest hos Rickard. Vi hade trevligt och vid halv 10 åkte vi mot Kullaberg för att kolla på Ringnes Ronny. Sist vi va på honom va verkligen ALLT kaos, så vi hoppades på en bättre kväll och det kan man lugnt säga att det blev! Även fast det va lite rörigt då så många inte kunde hålla ihop hela tiden så va det sjukt roligt!! Vi åkte efter kvällen hem till Tom(Filippas kille) där vi sov. Fick en luftmadrass och har inte sovit så bra på länge haha.
När vi vaknade igår gjorde vi oss klara för att åka neråt till oss. I Falkenberg svängde vi inom subway för lite käk. Väl hemma fixade jag stallet och gick sen ut och sprang 12km i det sommarfina vädret. Så härlig runda i skog och vid sjö!
Åkte sedan med mamma till Örelid för att äta. Tog en panerad spätta. Sen körde vi till Coop och mötte upp Rickard och Samuel som lämnade mammas bil, sen köpte vi godis och åkte hem och kollade Robinsson.

Imorse ringde klockan 7. Jag gick ut och släppte ut hästarna och fixade stallet. Jag körde sedan Wille med Zigge på släp, en vända i var backe på vanliga rundan och red därefter Clousse ända ut. Han skötte sig fint.
Fixade sedan en beställning innan jag gjorde mig ordning för jobb. Jobbade 11.45-20.15 och nu kör jag ett pass på trappan.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards