Alla inlägg under augusti 2017

Av Julia Jacobsson - 29 augusti 2017 19:38

Just nu är det mycket som händer om dagarna, hästträning, beställningar, tävlingar, möten, jobberbjudanden och på råga av allt så har jag blivit förkyld så jag inte kan sova ordentligt på nätterna, absolut värsta timingen..

Tänkte iallafall skriva fortsättning på vad som hände under sedan till Rhodos.
På måndagen hängde vi mest på stranden fram tills eftermiddagen. Vi gjorde oss sedan iordning för att åka in till Gamla stan och Rhodos stad. Det var så fruktansvärt varmt, att man svettades bara av att sitta stilla. Men SÅ värt det var, för det va som en dröm där inne, otroligt fint! Alla små mysiga affärer, byggnaderna, murarna och allt tillsammans gjorde att det blev en helt magisk stämning :-D innan vi åkte hem så åt vi på ett ställe som var ungefär som motsvarigheten till Sveriges WildWest Steakhouse. Tyvärr inte lika gott, men ändå helt okej, och något annat än hotellbuffen för en gångs skull haha. Tog en massa fina bilder med kameran under besöket här, men har inte lagt in dom på datorn ännu, men de kommer när det är fixat!
På vägen hem var det kaos. Vi skulle ta bussen och folk gav oss dubbla budskap om var den va, så vi gick omkring som vilsna höns innan vi hittade rätt haha. Väl vid stationen var det som att alla världens folk hade samlats, alltså verkligen folk ÖVERALLT! Vi hittade till slut bussen hem iallafall och satt på uteserveringen vid hotellet på kvällen. Jag träffade även Reece en snabb sväng och snackade lite på stranden på kvällen.
På tisdagen ringde klockan tidigt. Vi hade bokat in en resa, Seven Springs hette den, och det skulle vara en halv dag. Vi åkte först och gick i skogen, kollade på källorna, och sedan skulle vi gå genom en tunnel som var genom marken. Den va 180m lång och så smal att om man skulle sträcka ut armarna i sidled eller uppåt så slog dom i. Det va vatten på marken och bitvis helt becksvart, men lite mysigt var det iallafall och definitivt en upplevelse. Vi gick sedan och kollade på ett vattenfall och därefter köpte vi glass och gick sedan tillbaka till bussen vid 12. Vi åkte sedan till den finaste sandstranden på ön och tillbringade några timmar där. Vi testade en vattensport, Crazy Sofa hette den och det var det roligaste både jag och Emma någonsin har gjort. Man åkte på en soffliknande luftmadrass efter en motorbåt, som körde i svängar och det guppade och var SÅ roligt! Vi höll på att dö av skratt, en riktig upplevelse!
Efteråt käkade vi på en strandrestaurang. Vi beställde in varsin Gyros med pommes, tzatziki och pitabröd. Måste säga att det va det i särklass godaste jag NÅGONSIN ätit! Jag är inte mycket för pommes i vanliga fall, men detta var helt otroligt! Vi åt så vi höll på att spricka. Matkoma delux haha. Vi åkte sedan hemåt, gick en sväng i stan och hade sedan en lugn kväll bara. Bästa dagen på resan hittills helt klart :-D

Av Julia Jacobsson - 25 augusti 2017 18:52

Har varit hemma i drygt ett dygn nu, och kan ju lugnt säga att vädret i Grekland var betydligt mer uppskattat än detta.. Har ändå hunnit med att göra en hel del sedan igår. Körde Crepes med Jonna och Zigge, och red sedan L-G med Jonna och Mumba, de skötte sig bra allihopa. Har även fixat en del av beställningarna som jag fick under resan, så nu är drygt hälften färdiga. Skönt att få undan en del.

Till reseberättelsen.
På onsdagkvällen träffade vi några killar när vi va på väg till hotellrummet. La till dom på Snapchat och de va tydligen från London, lite coolt ändå! På lördagen gick vi upp och åt frukost, innan vi gick vidare mot poolen, där vi mest solade och lyssnade på musik. När klockan var runt ett åt vi middag och gick sedan ut och låg en stund till vid poolen. Det var dock extremt varmt denna dagen, så vi kunde inte ligga där så länge innan vi gav upp och gick in och bytte om. Vi gick sedan mot staden intill hotellområdet, ett jättemysigt litet "köpcenter" som var längs gatorna. Flera små butiker som sålda allt möjligt(tillochmed flera svenska godisar, hittade bla DJUNGELVRÅL, hur coolt är inte det, i Grekland haha) Vi gick vid 7 tillbaka för att äta kvällsmatsbuffé. Efter kvällsmaten tog vi några drinkar och satt på uteserveringen. Det va kareoke kväll och jag och Emma bestämde oss för att köra(jag som inte ens vågar prata inför folk och knappt kan sjunga, skulle självklart ställa mig inför hela hotellpubliken haha, men det blev ett minne att ta med sig hem iallafall). Vi sjöng och det gick över förväntan, så vi va nöjda. Efteråt gick vi ner till stranden för att prata lite med killarna från London, Reece och Jamie hette dom. Vi snackade en massa och det va superkul att få använda engelskan på riktigt med, istället för bara i klassrummet haha. Sedan gick vi och la oss.
På söndagen började dagen på samma sätt som de övriga dagarna, (fast eftersom vi brände oss så mycket dagen innan, satt vi under parasollet och läste, mysigt!) , men efter middagen gick vi för första gången ner till stranden för att bada och sola där. Vi upptäckte att det blåste där och va jättemysigt och kul att hoppa över vågorna i havet, så vi tillbringade sedan mycket tid här. Vi träffande även Reece och hans andra kompis där och snackade lite till med dom. Tanken va att vi skulle åkt till Rhodos - gamla staden på eftermiddagen, men bussen kom inte, så vi festade lite på hotellet istället och hade en helt otroligt rolig kväll, både där och sen efteråt när vi käkade massa snacks och snackade sent in på natten till måndagen.
Fortsättning på "resedagboken" kommer imorgon. Älskar att kunna skriva ner vad som hänt så att alla minnen kommer tillbaka när man läser det efter ett tag, underbart!
Trevlig helg på er!

Av Julia Jacobsson - 22 augusti 2017 20:37

Hej! Nu va det ett tag sedan här, men så blir det när man är på resa och har så mycket att kolla på och göra istället, så då får detta läggas åt sidan lite. Men just nu chillar vi bara på rummet, efter att vi nyss har varit och ätit. Ska snart gå mot baren och sitta vid uteserveringen och kolla på lite show.
Tänkte skriva lite om vad som har hänt de olika dagarna, så börjar från dag 1.
I torsdags morgon, klockan 7.40 lyfte planet från Halmstad. Halvvägs ner blev vi serverade frukost. Tyvärr va det inget att hänga i julgranen.. men när vi hade landat så var det så fruktansvärt varmt. Smart som man är så åkte jag i långbyxor och kofta (haha typiska Sverigebon här), vilket jag insåg ganska fort var en dum idé när man kom ner haha. Vi hittade bussen vi skulle åka med, fick sitta och vänta typ en timme i den eftersom inte alla var på plats, och man började ju bli lagom varm(ca 32 grader i bussen). Vi kom iallafall där ifrån och efter en resa på ca 15 minuter så var vi framme vid hotellet. Vi checkade in och fick våra nycklar, letade upp rummet och gjorde oss hemma. Sedan bytte vi om, PÅ MED PASSANDE KLÄDER(!) och gick sedan ut för att kolla omkring lite. Det va otroligt fint allting och efter en stund gick vi och la oss vid poolen, tog några drinkar, lite mat och bara chillade tills kvällen (En söt gubbe som hette Bertil kom fram till oss och frågade om vi va svenskar eftersom vi också hade gröna band, och så fick vi även reda på att de då hade ett smart system att alla olika länder hade egna färger så att man visste, sjukt smart!). Sen blev det buffé(aldrig sett så stor buffé i hela mitt liv, mat ÖVERALLT i ett enormt rum och självklart ska man testa allt, som alltid på buffé haha så blev rätt mätt) riktigt gott! På kvällen tog vi det mest lugnt och gick och la oss ganska tidigt eftersom båda var rätt trötta.
På fredagen hade vi ställt klockan på 9. Vi gick upp och gick sedan mot det som båda av oss hade sett fram emot mest, FRUKOSTBUFFÉN! (Haha kanske inte det mesta vi sett fram emot, men ni fattar) Den va enorm, sjuuukt gott var det med! När vi hade käkat gick vi och la oss vid poolen och tog det mest lugnt, drack några drinkar, badade lite och deltog i beachvolleyboll och fotboll, såå kul! Alla bondade och var samapelta även fast alla va från olika land. Vid ett åt vi middagsbuffe, lika mycket mat denna gång, fast heeelt annorlunda! På eftermiddagen solade vi och tog det mest lugnt även här, ganska lugn fredag. Sen blev det kvällsmat vid 19 och eftersom jag bara testat några saker dagen innan(tänkte att det skulle va samma när det va så mycket) så blev jag förvånad när det va helt annan mat på hela buffén, men då fick man testat lite nytt även denna dagen haha. Sen hände det inte så mycket roligt på kvällen, utan vi vilade mest upp oss. Del 2, 3 och fortsättning kommer i senare inlägg. Hoppas alla har det bra där hemma!

[Bild]

Av Julia Jacobsson - 17 augusti 2017 17:22

I tisdags fyllde jag 19 år, grattis i efterskott till mig hehe. Det va även prick ett år som Crepes hade varit i min ägo(köpte honom i present till mig själv på min 18-års dag ;-)). Eftersom vi hade varit iväg en vecka, rest hela måndagen och varit igång, så valde jag att bara ta det lugnt på min dag. Vi brukar alltid annars ha som tradition att vi får bestämma något som vi ska göra under dagen och sedan på kvällen välja var vi vill äta, men jag ville bara ta det lugnt och valde att hitta på något en annan dag istället. Dagen började iallafall med att jag blev väckt på sängen, fick en hel del fina presenter. Efter det gick jag och mamma en runda, medan pappa åkte till affären för att handla till frukosten. Vi fixade sedan en rejäl hotellfrukost hemma, men allt man kan tänka sig. Äggröra, bacon, frallor, yoghurt mm, perfekt var det! Efteråt kollade jag och mamma bara lite på serier och sydde lite. Jag packade inför resan och på kvällen åkte vi ner mot Hässleholm för jag skulle sova hos Johanna över natten eftersom vi skulle till Stockholm på onsdagen. Jag bestämde därför mig för att vi skulle äta på en restaurang där nere(för att få lite variation och inta äta på samma ställen alltid, kan bli lite tråkigt). Jag hittade en som verkade bra och när vi kom dit var det ett jättemysigt ställe. Det hette Elefant...(kommer inte riktigt ihåg hehe) och hade otroligt god mat. Jag beställde in ryggbiff med potatisgratäng och det va såå mycket mat att man höll på att spricka, men så fint upplagt allt var med! Där kommer jag verkligen äta igen!
Efteråt åkte vi och lämnade mig hos Johanna. Klockan 3 på natten rullade bilen och onsdagen spenderades 16 timmar i bil och resten på Solvalla. Loppet gick inte alls bra. Antingen så funkade inte kombinationen jag och Tyko med sulky, eller så va det något annat som låg bakom, det vet jag inte. Men det var iallafall kul att ha deltagit i Lilla Jubileumspokalen. Nästa år ska Zixten dit. Jag va hemma vid 1 på natten och vid 5 imorse ringde klockan för att göra iordning och bege mig mot flygplatsen och RHODOS! Mer om det sen! Hoppas alla har det bra!
Ps. Höll typ på att dö av värmeslag när vi kom ner här, så sjukt varmt haha ;-))

Av Julia Jacobsson - 15 augusti 2017 18:23

Tävlingsresultat i söndags var jag väldigt nöjd med. Zixten va först ut och kändes idag, utan bootsen, mycket bättre! Fick en galopp ca 800m kvar då han snubblade till lite och tappade en del, men kom in på upploppet som 3:a, fick en långsam häst framför oss och hade en utvändigt, så vi blev fast och förlorade 3:an på så sätt, men slutade ändå 4:a på 1.51,1 (8 tiondelar från rekordet), så jag va nöjd! Han va väldigt tramsig idag så med tanke på det va det väldigt bra!
Sedan va det Crepes tur, han va inte alls sig själv under dagen. Jag tror att han var lite trött sedan fredagens lopp. Han sprang inte helt hundra utan va lite trippig, spänd och galoppig. Trots att vi hade två stora galopper så lyckades han runda fram till 3:dje platsen under sista sväng och avslutade ruskigt bra och var ca ett huvud efter 2:an i mål, på 1.59,2 Ännu en tid under 2.00 så jag är mycket nöjd! Nu laddar vi inför derbyt och hoppas på att han kan gå sin ruggiga speed under hela loppet istället för bara sista 500, då kan det bli riktigt spännande! :-))
På kvällen gick vi ut och åt på en resturang i stan med Rebecka, hennes familj, några kompisar till dom, och de vi bodde hos. Tror att stället hette La Fontana och jag beställde in en black and white, riktigt gott var det! Kvällen avslutades sedan med kortspel, snacks och lite god dricka!

Av Julia Jacobsson - 12 augusti 2017 22:27

Jag är nyss hemkommen från årets dubbeltravs-grillkväll på Visby. När vi kom blev vi bjudna på grillat kött med en massa goda tilllbehör. När alla va färdigätna, skulle vi göra oss redo för årets femkamp. Jag och ett till gäng från Halmstad gick ihop med ett kalmargäng och vi kämpade på bra, det räckte ända till en 3:dje plats. Vi blev sen belönade med godis och en otroligt god efterrätt, pannacotta med hallon, helt klart min nya favoritefterrätt! :-))

I torsdags var jag, mamma och Jonna iväg på medeltidsmarknaden inne i Visby. Det va verkligen jättemysigt, flera fina hantverk, människor som klätt ut sig och verkligen levde sig in i medeltiden och stämningen var på topp! Tyvärr hittade jag inget att köpa med hem, men när vi kom dit fick vi syn på brända mandlar(en av våra favoriter på marknader, köper verkligen alltid det när det finns haha), och jag såg även några som sålde kanderade äpplen. Det har varit något av det bästa jag vetat ända sedan jag var liten, och det va väldigt länge sedan sist, så det blev att måste att köpa! Lika gott som jag kom ihåg det, var det! Efteråt gick vi även en sväng och hälsade på vår mormor, som även hon va på semester på Gotland nu. Mysigt!

Av Julia Jacobsson - 12 augusti 2017 10:54

Gårdagens travtävlingar blev för min del väldigt blandat, 50% bra och resten dåligt.. först ut var Crepes som va mycket fin i värmningen. Loppet var till hans nackdel eftersom det va kortlopp, men när bilen släppte var han hyfsat snabb ut. Två hästar stack iväg rätt snabbt och de öppnade på 56 första 500m. Jag tänkte bara "ska Crepes ta ikapp detta sen när han kan gasa så måste det gå riktigt fort". Vid det tillfället låg vi kanske 40- 60 meter efter. Men på bortre långsida ökade han och in i sista sväng sprang han så jäkla fort, plockade otroligt mycket och vid mål var vi nästan i rygg på ledaren, och slutade 2:a, på 1.58,2, nytt rekord med hela 3,2sekunder igen! Med denna tid är vi nu näst snabbaste 4-åring i Sverige, ser bra ut inför derbyt som även är långlopp som passar crepes mycket bättre eftersom han kan gasa ett helt varv då! :-))
Zixtens lopp var bara katastrof...när starten gick stannade han och.. sket.. stog stilla tills tilläggshästarna sprungit om. Vi hade lagt på boots eftersom han varit på sig sist, men han blev alldeles för tung, kunde inte ta ut steget fram och slog ihop mer och bara galopperade en massa.. vi slutade sist på 1.58,5 Lite pinsamt att min 4-åring gick snabbare än honom hehe, men det är bara att ta nya tag tills söndag, och då åker de jäkla bootsen av! Då är det även kort lopp istället för som igår, långlopp. Kort passar honom bättre.
Är iallafall skönt att ha en förklaring till det som inte går bra så att man kan förbättra :-))

Crepes lopp på gps-bilden, startade klockan lite innan start, men riktigt fort gick det i sista sväng! :-D

Av Julia Jacobsson - 10 augusti 2017 12:24

Jag fick en förfrågan igår om att köra Tyko Z i Lilla Jubileumspokalen. Jag blev jätteglad över att få denna chansen! Loppet går på onsdag eftermiddag, i Stockholm, så det blir bara att åka hem efteråt, packa, sova och sen upp tidigt på torsdagen för att åka mot flygplatsen och Rhodos. Men jag gör det mer än gärna, för det ska bli riktigt roligt att testa köra Tyko. Jag har ju ridit honom en hel del i monte, med rättså bra framgångar, men jag har aldrig kört honom, så detta ska bli riktigt spännande. Jag tror att det kommer gå riktigt bra ändå!
Loppet såg även det rättså bra ut tycker jag, så det är bara att hoppas på det bästa och köra så det ryker! :-))


Nu är jag på väg in till medeltidsmarknaden i Visby. Älskar att gå på marknader, så detta ska bli mysigt och hoppas att jag kan hitta något roligt som jag kan ta med mig hem(även om det brukar sluta med att typ allt man köper är mat och godis haha). Hoppas att ni har det bra! :-)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards