Alla inlägg under juli 2014

Av Julia Jacobsson - 29 juli 2014 00:52

Nu är det äntligen dag för tävling till helgen igen!
Denna helg är det, det efterlängtade dubbeltravet som Åby och Halmstad anordnar!
På fredag styr bilen mot Åby för lite kvällstrav, på lördag blir det mockning och grillning med lekar mm på Halmstad och på söndag blir det dagstrav på Halmstadtravet.
På fredag har jag 2 lopp, ett mer Ijor i monté och ett körlopp med Zixten.

Mitt första lopp för dagen är lopp 1 där jag rider Ijor i ett montélopp. Vi har nummer 4 och loppet ser väl rättså hyfsat ut! Det är första gången jag rider honom i lopp så det ska bli spännande. Håller han sig bara på benen så kan det gå bra!

Mitt andra, och sista lopp för dagen är lopp 2, där jag kör Zixten. Jag blev inte så glad när jag såg att jag fick loppen efter varandra då båda behöver en rejäl värmning och om inte Zixten får värma ordentligt får jag bara en väldigt övertänd häst som bara vill galoppera och allt blir skit! Så jag hoppas verkligen att jag kan värma på väldigt bra så att han blir lugn och fin till loppet! För övrigt har vi nummer 6 och vi startar på 1660, alltså 20m bakom och vi är ensamma på volten vilket jag var nöjd över! Det negativa är väl att vi står på tillägg men jag hoppas att det går bra ändå! Annars ser väl loppet helt okej ut och om han bestämmer sig för att låta bli galopperna kan det nog gå rätt bra! :)

Av Julia Jacobsson - 26 juli 2014 19:53

Igår var jag med Jonna och pappa vid vår sommarstuga och vid stranden. Vi badade samt solade en massa och efter det så åkte vi till travet för att Jonna skulle kvala häst.
Idag åkte jag med min kompis Amanda till Tingsryd för att hjälpa henne med bla att värma hennes hästar.
Men det har varit jobbigt idag då jag har börjat känna av min brända rygg som har kliat något otroligt hela dagen och jag höll nästan på att bli tokig på det! Längtar tills det har läkt klart så att det kan försvinna!
Imorgon blir det att träna Zixten och Cascader en runda och kanske ta ett litet dopp med dem i sjön! :)

Av Julia Jacobsson - 21 juli 2014 22:13

Igår efter tävlingen var det blandade känslor på vägen hem. Även fast de ledsna övertog och jag knappt kunde sluta gråta på vägen hem då jag var så besviken på mig själv och loppet jag körde.
Jag var glad över att Cascader gick bra i montén och kom i mål på en fin tid, 2.01,0 även fast han bromsade kraftigt de sista 1000m.
Men sedan när jag skulle köra Zixten så fick vi en galopp när vi låg utanpå ledande i första kurvan och ännu en strax därpå, vi la oss i rygg på ledande och jag kände hur min häst va mycket bättre och kunde gå mycket snabbare än framförvarande men vågade inte svänga ut och gasa för fullt då jag inte ville få galopp en tredje galopp. Men när vi legat i rygg i ca 1000 m och svängde in på bortre långsida så låg vi lite efter men Zigge ökade och knappade in lite meter för meter och när vi svängde in i sista kurva så kände jag att jag ville testa gå ut och utmana då jag kände att min häst va bättre och hade tagit ikapp, så vi svängde ut och Zixten sprang på som tusan, kom upp bredvid på upploppet och precis innan mål låg vi jämnsides men två steg innan mål slog Zixten över i galopp och vi fick målgalopp! Jag blev så otroligt ledsen samtidigt som jag blev så förbannad på mig själv för att jag kanske hade pressat lite för mycket, mer än han klarade och att jag kanske skulle nöjt mig med att hålla mig bakom, men samtidigt eftersom jag kände att han va bättre ville jag testa och vi kom ju faktiskt väldigt snabbt ut jämnsides och det kunde ju ha gått om han hade travat två steg till..
På vägen hem kunde jag inte tänka på annat än detta, om jag kunde gjort något annorlunda eller vad jag kunde gjort och jag va så besviken, på vägen hem i bilen gick det inte att sluta gråta då jag va så ledsen över det som hände..

Av Julia Jacobsson - 20 juli 2014 10:10

Här kommer några bilder på Zixten från fredagens lopp! :)
(Fotona är tagna av Åse Zetterqvist! Tack för bilderna, de va jättefina! :)

Av Julia Jacobsson - 20 juli 2014 10:04

Idag är det tävling på Tomelilla igen, även idag har jag två lopp, ett med Zixten och ett med Cascader.

Första loppet jag har är lopp 8, där startar jag Cascader i montélopp och vi har nummer 5. Loppet ser väl sådär ut men om han håller sig på benen så kan det nog gå ganska bra! :)

Mitt andra lopp är lopp 12, där jag kör Zixten och vi har nummer 3. Loppet ser väl hyfsat ut, men jag var inte så nöjd med spåret, men jag får hoppas att han sköter det bra! :)

Av Julia Jacobsson - 19 juli 2014 02:28

Tävlingarna på Tomelilla gick över förväntan!!
Fört ut var Cascader som startade på 220m tillägg. Vi kom inte iväg så bra, direkt när de sa kör fick vi galopp samt efter 50 m fick vi en andra galopp. Då tänkte jag bara att det va att ta det lugnt för diskade ville vi inte bli!! Men vi körde på rätt bra ändå och när vi väl kom ikapp en del av de 14 framförstartande hästar så var det i kurvorna och då fick vi slicka staketet för att komma förbi och på bortre långsida så fick vi köra slalom för att komma förbi en hel drös. In i sista kurva körde vi i yttersta spår och in på upploppet låg vi fyra och precis innan mål lyckades vi trycka oss förbi ännu en och vi slutade på en tredjeplats!!! Bara ca 5m efter 1:an och 2:an!! Helt otroligt att han tog igen så bra!! Jag va så otroligt nöjd med honom och tiden slutade på 1.56,9 vilket är väldigt bra på en sådan liten bana!!
Ps. Bilden är inte från dagens tävling!

Sedan var det Zixtens tur att komma ut. I värmningen var han helt överspeedad vilket resulterade i att han ville dra iväg i full fart nästan hela tiden, han sparkade mamma när hon försökte sätta på botsen så det fick vi strunta i, men när vi hade kört och värmt i ca en halvtimme- en timme så var han lugn och fin. Sen var det loppet som skulle gå. Starten gick iväg bra, vi tog ledningen och in i sista sväng ledde vi rätt stort och vi kunde glida över upploppet i lugn och ro och ta hem en fin vint!! i hans debut!! på den fina tiden 2.20,8 utan en enda galopp!! :'D jag var så otroligt stolt/ nöjd och glad!!
Nu fixade vi dessutom vårt mål!! :D

Av Julia Jacobsson - 18 juli 2014 13:56

Igår var det Jonnas födelsedag och det firade vi genom att åka till Danmark och gå på Bakken och åka karuseller och äta supergoda mat!

Efter en underbar dag så kom det en dålig sak, men det är väl som man säger efter solsken kommer regn och tvärt om.
Begonia var ju dräktig i 5:te månaden när veterinären kollade. Idag va det 4 veckor som hon hade gått över tiden och hon hade blivit jättetjock! Vi tyckte att det va märkligt att hon inte fött ännu och trodde att hon inte hade fölet i magen ännu, men samtidigt var hon dubbelt så tjock som de andra villet fick oss att ändå tro att hon hade fölet. Vi har väntat och väntat i flera veckor på att hon ska föla men inget har hänt så vi fick nog och ringde samma veterinär som konstaterade henne dräktig i månad 5. Men idag när hon kom och kollade så sa hon:
- Jag är ledsen men här finns inget!
Så hon har kastat efter månad fem och det va inte första gången hon har kastat, det va andra gången! Nu ska vi inte testa betäcka igen för det kommer inte gå!
Jag hade sett fram mot fölet så länge och nu blev det inget. Så nu får hon börja tränas lite och se hur det går!

Men nu är det bara att tänka framåt och ikväll ska mina älsklingar, Zixten och Cascader, och jag starta på Tomelilla och jag hoppas att det går bra så att det kan skina upp denna dag lite! :)

Av Julia Jacobsson - 17 juli 2014 08:27

Igår bar det av mot travet för lite hästtränande! Först ut var jag och Zixten. Han fick följa med för att gå ett jobb för att se vart han står då han inte har gått på banan på flera veckor! Och det gick över min förväntan! Han har utvecklats så mycket och när vi kom i mål och kom runt så kunde jag inte sluta le då han hade skött sig bättre än någonsin och man kände att han börjar utvecklas ordentligt nu, så otroligt roligt!!
Nu laddar vi för start på fredag och söndag och hoppas på att det går lika bra där! :)

Sedan var det dax för mig att rida Ijor.
Sist jag red honom var förra året och då gick det sådär. Men detta året gick det jättebra och jag va så nöjd! Nu laddar vi för start och hoppas att loppet går igång!! Då får vi i så fall hoppas att det går lika bra!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards