Alla inlägg under januari 2022

Av Julia Jacobsson - 31 januari 2022 20:58

MÅNDAG OCH FÖRSTA DAGEN PÅ NYA JOBBET AVKLARAT!
I onsdags fixades en massa när jag kom hem, packade, tränade Tornado och sprang en lång runda. Åkte mot Halmstad vid 12 för att hämta folket och vi begav oss upp. Va framme strax innan 10 och hämtade ut grejerna, packade in oss i stugan och gav oss ut i backarna. SÅÅ kul att åka och vi drack, festade och gick och åt på Olearys på kvällen. Jag vet inte vad som hände med mig, men alla känslor kom på en och samma gång. Sedan jag va tillsammans med en kille som bröt ner mig för några år sedan, har jag haft väldigt svårt att visa och känna äkta känslor. Men senaste veckan/ veckorna har något hänt och en människa har verkligen fått mig att rubba detta och få fram dom igen. Jag blev sjukt känslosam och ALLT släppte. Sorgen för farmor som jag inte kunnat känna som jag viljat innan. Kärlek till människor och intresse, glädje osv. ALLT kom och jag grät bara. Gick och la mig vid 9 den kvällen då alla andra fortsatte dricka. SÅÅÅ TACKSAM FÖR ALLA FINA MÄNNISKOR SOM STÖTTADE!!!
Vaknade sedan vid 9 dagen efter. Gick ut och gick en sväng innan dom andra vaknade. Vi åt frukost och gick och bytte till snowboard som vi hade bestämt att testa. Vi skulle byta så brädåkarna skulle testa skidor och tvärt om. Det va sjukt svårt, MÅNGA vurpor, men fick ändå in ett flyt som jag va ganska stolt över mellanåt. Vi käkade våfflor på en våffelstuga i Hundfjället och körde sedan vidare hem till Tandådalen. Körde något åk till och råkade vurpa en 720 haha, 360 åt varje håll och Jonna trodde jag skadat mig ordentligt när hon såg det från botten av backen. Några killar kom och frågade hur det gått, men som tur va gick det bra. Vi bytte nummer för efterfest som tyvärr inte blev.
Efter åket hade jag ont i hela kroppen, mörbultad och träningsvärk på ställen jag inte trodde jag kunde ha. Kunde dock åka båda håll vilket tydligen va lite ovanligt.
På kvällen käkade vi tacos och körde sedan fest i stugan med Haralds kompisar och Jonnas kompisar som va där uppe och jobbade. En grym fest där jag och saga hade shotrace!
Lördagen sen blev frukost innan vi bytte tillbaka till skidor. Hade viljat åka mer bräda tills jag va bra, men eftersom jag skulle tävla på söndagen så ville jag inte skada mig.
Vädret sög, dimmigt, blötsnö och blåst från helvete, så vi åkte inte så mycket innan vi tog ett störtloppstace och åkte till stugan. Vi bastade, som alla dagar tidigare, gjorde oss iordning och laddade för kväll. Vi lagade mat men sen tröttnade alla och det slutade med filmkväll i soffan där hälften av gänget somnade.
Söndagen gick vi upp tidigt och packade innan vi åkte mot Skara för att lämna av mig.
Tävlingen laddade vi upp med käk, värmning som gick bra och sen redo för lopp. Vi öppnade sjukt fort även om vi kom lite efter och åkte sedan med andra ytter. Vid 6-700m kvar gick vi ut för att gå om den i andraspår. Ledaren hade redan ryckt några längder, så vi tog in, men kunde inte ta ikapp. Slutade 2:a!! Helt sjukt!! En trea, en tvåa och 2(!!) ettor tillsammans!!
Resan hem blev massa god mat och snacks innan jag kom hem och duschade, satte mig i soffan med snacks och chillade innan sängdags.
Idag gick jag upp och fixade stallet innan jobbet på nordic och nu tränar jag. Fördel att jobba på samma ställe haha.

Av Julia Jacobsson - 27 januari 2022 03:39

Nuu har det gått ett bra tag sedan sist, mycket har hänt. Jag va sjuk förra veckan, men blev inringd att rida ett lopp i tisdags på Jägersro då en av ryttarna blivit sjuka. Hästen hade aldrig gått lopp innan och förstod inte mycket förrän 800m kvar då den satte en jävla fart och vi tog sista pengen.
I helgen va jag ute och festade med Jonna och Filippa. Vi mötte upp Niklas(gammal klasskompis) och kvällen va sjukt kul! Den bästa utgång vi alla haft även om allt stängde 23. Efterfester, möten med nya människor ock bråk. Hemma vid halv 5.
Dagen efter(lördag) va det kval på Halmstad där jag kvalade in Thildas Bunny. På kvällen blev det träning av mig ocj Tornado. Hans träning går åt rätt håll!
I veckan har jag jobbat mitt sista pass på Nolato idag. Efter jobbet drog vi raka vägen hem och packade, tränade Tornado och sprang 14km intervallpass innan vi vid 00.00 drog mot Halmstad för att hämta upp Billy ocj Alexander, innan vi åkte vidare mot Göteborg där vi mötte upp Anton, Harald och Sara. Nu är vi på väg mot sälen för en sjuuuukt rolig resa!!
På söndag på hemvägen ska jag bli avsläppt på Axvalla för att tävla Hövding i ett lopp. Denna gång mycket tuffare, spår 11 igen, så inte alls tur med spåren för oss.. men vi ska göra vårt bästa och det ska bli sjukt kul iallafall!
Sen på måndag börjar jag mitt nya jobb, SÅ taggad!!

Åt sushi med Filippa i torsdags!

Kolla vad fint när jag körde Tornado häromdagen!!

Av Julia Jacobsson - 16 januari 2022 13:14

Söndag idag och jag kom nyss till gymmet. Idag blir det fokus på cardio. Gillar verkligen inte det, men det är bra för mig, så får se till att fixat massa under tiden haha.
I fredags skulle jag som sagt på tävling. Jag och Jonna körde hemifrån strax innan 14. Hade med en massa snacks och käk på vägen (obligatoriskt när man ska på utflykt!). Vi kom fram ca 17, bytte om och vägde in. Jag hade nog druckit dåligt under dagen då vågen visade mindre än vanligt, och jag va orolig att inte klara det efter loppet, så fick gå och ösa i mig vatten haha.
Vi gjorde sedan iordning Hövding för värmning. Han va lugn (för att va honom) idag, och vi klarade värma 4 bakvarv. Red därefter in och tog av lite saker. Hjälpte sedan Linn att ta emot en häst som startat i lopp 1, då hon hade lopp 1,2 och 3.
Efteråt gjorde vi klart Hövding och red ut till defileringen. Han va fin, starten skulle gå och bilen började rulla. När den accelererat så tjuter omstart(!?) jag blir sjukt förvånad då det är väldigt ovanligt att det blir omstart i auto. Hövding va superpigg och sprang upp i vingen medan bilen försökte sakta ner successivt och jag hör Linn skrika ?PRATA MED HONOM!?. Vi lyckades släppa vingen på bortre lång och vända upp. Tydligen hade en inte anslutit till bilen. När dom börjat räkna ner omgång två bryter dom IGEN! Start 3 går dock iväg!
Vi försöker ta oss ner men fastnar utanför en som bromsar i takt med oss, men i mitten av kurvan kommer vi från fjärdespår till andra. På bortre lång glider vi förbi några på insidan och fortsätter så fram tills varvet kvar. Tempot på klockan va bara 17, vilket va rätt långsamt tänkte jag. In i näst sista kurva blir vi nedpressade av hästen i tredjespår. Som tur va hade vi en lucka där, men jag va orolig att det va för tight för den som låg bakom på förstaspår.
Ingången till bortre lång tröttnar hästen utanför och vi kommer ut, som 4:a, andra i andraspår. Hinner tänka ?nu går det långsamt, ska jag rida om?, men kurvan kom för snabbt och vi lägger oss i rygg på utvändiga igen. I utgången av kurvan tycker jag tussarna och vrider ut Hövding som sätter en jävla fart. Han flyger förbi den ena och kommer i tredjespår, jag rycker norsken och han flyger nu fram över upploppet i 10 tempo. Precis innan mål sträcker han på sig och sätter dit nosen först. Vi VINNER ALLTSÅ IGEN!! ANDRA RAKA!! HELT SJUKT!! DESSUTOM NYTT REKORD!!
Linn va överlycklig, jag va överlycklig och vi fick rida till segerintervju och segerdefilera och allt. Invägningen efter gick bra (som tur va).
Jonna blev tyvärr störd i samma lopp vid 900m kvar och hästen ville inte då. Hon va ledsen och besviken så det va inte så lätt stämning på vägen hem. Dock gjorde vi det bästa och köpte firande/ tröst - mat och snacks på vägen hem. Blev en kycklingrulle för mig och en tallrik för henne + fika.
Vi va hemma halv 12.
Efter loppet låg jag ETTA på segerrikast för året haha, sjukt, 2 segrar på två starter, 100%! Är så sjukt tacksam för allt! Har ju inte gått så många dagar i år, men ändå, så sjukt glad för allt nu!!
Igår va jag på travet och testred ett banjobb med Johanna Rasmussons ena häst. SÅ kul att få erfarenhet att testa olika hästar! Det gick bra!
Åkte sedan hem och red Tornado i backen. Han fick gå en sväng åt båda hållen igår och verkade inte helt slut. Vi måste dock stärka ena sidan mer nu märkte jag tydligt igår.
Red även Zixten en sväng efteråt, innan jag fixade stallet och drog till gymmet. Körde ett ryggpass igår, bastade och duschade innan jag bestämde mig att åka till Rasta, då jag va EXTREMT sugen på ?riktig? mat. Jag beställde kycklingfilé med kokt potatis. Köpte även fika. David (som jag tränat en del med på senaste) kom och gjorde mig sällskap efter en stund. Vi snackade om filmer och bestämde oss att kolla på Pirates of Carribean. En extremt bra lördag helt enkelt! Va hemma vid 12.
Idag har jag fixat lite med beställningar och betalningar, fixat stallet och nu gymmet. Ska sedan åka till jobb 15-21, då jag skrev upp mig på övertid.

Av Julia Jacobsson - 13 januari 2022 16:31

För några dagar sedan skrev jag att det skulle ske en spännande förändring framöver som jag inte kunde avslöja då. Men nu är allt klart och jag kan meddela att jag ska bli Nordic Wellness nya heltidsreceptionist i Laholm! Alltså på MITT gym!! Han ringde några dagar innan jul och sa ?Jag fick en så himla bra känsla för dig och vill du ha tjänsten så är det din!? Några dagar senare tackade jag ja och nu ska jag börja den 31 januari. Detta har varit min dröm sedan länge, speciellt när han sa att det är stor möjlighet att jag får börja ta PT klienter också om jag vill! NU går det åt rätt håll!!
Igår va jag på informationsträff och fick träffa en del av mina blivande kollegor, som alla va såå trevliga!
Tornado gick longering igår, 3 min skritt/ håll, sen 2x 3min jogg åt varje håll, följt av 2min skritt/ håll. Han ska nu börja longeras 1-2 gånger i veckan då han behöver bli smidigare.

Imorgon efter jobbet bär det av till Kalmar för att rida Hövding igen. Ett VÄLDIGT tufft lopp, första gången jag rider honom i auto och vi fick spår 11, vilket absolut inte va en bra förutsättning, så detta blir spännande haha..

Plankan som vi åt hemma i söndags, SÅ god!!

Av Julia Jacobsson - 8 januari 2022 16:33

Jag och Hövding Sting VANN loppet i torsdags!! Det va så sjukt, SÅ kul och jag va helt fantastiskt glad, för både min och Linns skull och alla runt om honom.
Jag åkte med Linn upp och vi hade en väldigt trevlig runda upp. Kom fram i god tid och hann gå och äta på caféet, byta om, stalla in och väga in i lugn och ro. Strax innan lopp 3 började vi göra iordning honom för värmning. Vi red ut när lopp 4 defilerade och ut på banan direkt dom hade gått i mål. Han va så sjuuukt taggad även idag och vi tog 3 bakvarv i räserfart (efter 2 sa Linn till mig att jag bara behövde ta 3 för han va så pigg, tar annars 4)
Vi red sen in och väntade tills de kallade defilering till vårt lopp(lopp 7) innan vi gjorde iordning det sista och red ut.
Han va fin i defileringen och när starten skulle gå fick vi en perfekt start för vår del! Ettan och tvåan va långsamma ut och vi fick ledning på innerspår direkt och bara försökte komma upp i fart. Vi passerade första 500m på 1.18 vilket jag tänkte va väldigt långsamt och tänkte att snabbhästarna skulle snabbt komma ikapp, så vi gasade lite och varvade på 1.15 Jag tänkte då att det hade gått fort, men samtidigt va det den tiden han gick på Jägersro någon vecka innan, så jag tänkte att ?Detta klarar han?. Vi va ensamma i ledningen och hade nu någon längd ner till 2:an. In på bortre lång började han tycka det va lite tråkigt att va ensam och saktade ner lite, tills den som låg på andra plats kom ikapp, då gasade han igen och vägrade släppa förbi den. In på upploppet ledde vi och jag märkte att dom inte kom närmre. Jag hade varken ryckt tussar eller norskt och funderade på om jag skulle göra det eller inte, men märkte att det inte va nödvändigt om dom inte kom mycket närmare. Vi skar mållinjen först och det va en sjukt märklig och rolig upplevelse. Ett lopp som kändes mer som ett snabbjobb då vi fick ligga själv nästan hela vägen. Men Linn bad mig att rida offensivt, så det gjorde vi. Vinnartiden blev 1.16,2 och Linn va så glad att tårarna rann efter loppet. Vi fick rida bort till segerintervjun och det va en fnittrig men rolig stämning. Detta va min första seger på en vanlig tävlingsdag(inte breddning), så det va extra kul! I segerdefileringen sen så ville han inte ta det lugnt utan tog en intervall för att visa upp sig längs publiksidan haha.
Vi fick åka på dopingprov (igen, fick ju göra det sist med..). Pulsen va aningen högre denna gång.
Jag är så OTROLIGT tacksam att få chansen att rida!! Och vilket jobb Linn gjort!!
Efteråt ringde Travronden för intervju, jag fick göra lite reklam för min personlig träning med haha. Anton hämtade sedan upp mig och jag skulle få sova i Göteborg för att slippa åka hem på natten och få lite semester. Vi käkade donken, snacks och totaldäckade näsyan direkt haha. Vilken dag, bästa på SÅÅ länge!!

Igår vaknade vi vid 11 och drog tillsammans till ett Nordic Wellness i Göteborg för ett ryggpass. Det blev lyckat och vi körde sen till Ica för att inhandla frukost innan jag tog tåget hem vid 14.40
Väl hemma fixade vi stallet, sen blev jag och Jonna upphämtade av Filippa vid kvart i 6 för att åka till Båstad för att testa ytterligare ett Nordic där. Vi körde mage, bröst, rygg och lite kondition. Sen gjorde vi oss iordning och gick över till väggen bredvid, där Torstens ligger, som vi där käkade på. För mig blev det deras Pasta Pollo, fast med en mjölkfri tomatsås istället. SÅÅ gott!! Vi åkte sedan hem och hade en mysig filmkväll bara.

Idag fick Tornado tränat för vagn i backen, i värsta skitvädret. Vi joggade 2x5 min på vägen dit och hem, med 3 min skritt mellan. Han fick joggat halva backen första rundan och gick resten, totalt 2 rundor. Jag satt inbäddad i ett hästtäcke då både regn och världens största snöflingor föll hysteriskt.
Sedan drog jag till gymmet så jag va här vid 14.00 Körde en timme cardio på crosstrainern, sen axlar, bröst, mage och rumpa, följt av trappmaskinen i ca en halvtimme. Blir ett lååångt pass på nästan 3 timmar idag, men det gäller att passa på när man har tid. Ikväll blir det pizza med familjen och det va sjukt längesedan, så jag längtar!!

Av Julia Jacobsson - 6 januari 2022 10:25

Trettondagen idag och då är man ledig!! :-D
Ska iväg till Åby idag för att tävla, har fått chansen på Hövding Sting igen och denna gången startar vi på start, spår 3, så det ska bli spännande! Loppet går 20.36
I veckan tränade Tornado backe 1,5 vända med vagnen i måndags. Igår gick han 2x4,5 minuter joggning under sadel med 5min skritt mellan.
Zixten fick tränat en sväng i tisdags.
Jag tränade i måndags, ett bröstpass. Igår tränade jag ryggpass, med marklyft inkluderat! ÄLSKAR att träna tunga pass och målet är nu att dra min dubbla kroppsvikt och är inte så långt därifrån då mitt PB ligger på 100kg nu.
Idag är det konditionspass/ säte, då jag ska värma upp inför kvällen. Ska sedan åka till Ingrid där jag ska jobba 12-14 innan vi åker mot Göteborg.
Ska sedan stanna i Göteborg över natten för att imorgon få sovmorgon, träna (ska testa ett nytt Nordic Wellness) och sen äta mysfrukost innan jag drar hemåt.

Fin bild på mig och Person från Halmstad! :-D

Av Julia Jacobsson - 2 januari 2022 14:37

Gud vad tiden flyger, VÄLKOMMER 2022!!

Min julafton va fantastisk! God mat med familjen, varm choklad, massa julgodis och en julaftonsrunda med Tornado och Amazing.
Jag fick sjukt fina presenter där bland annat en vintillverkningstunna fanns, vilket jag verkligen önskat mig!

Mellandagarna va händelserika med träning, hästträning, och bara lite lugnt, vilket man ofta inte hinner annars.
Träffade Anton för en fika och gokart en av dagarna. Det va första gången sedan vårt breakup som vi umgicks och det kändes bra. ÄLSKAR att man kan va vänner med sina ex utan att det ska va jobbigt!

Torsdagen jobbade jag kväll. Jobbade med Karolis och rn tjej som heter Johanna som jag aldrig träffat innan. Vi kom in på så sjukt roliga samtalsämnen och hade ett arbetspass som va så sjukt kul att tiden bara flög iväg!

Fredagen sedan va det att gå upp hyfsat tidigt, fixa stallet, jogga en runda innan jag körde mot Amanda för att åka med dom till travet där vi skulle tävla. Tävlingen skulle egentligen gått på Axvalla men blev flyttad pga vädret och tjällossning. SJUKT SKÖNT!!
Vi hade lagt om skorna till aluminium, värmde mindre och på banan, samt gjorde en kortare provstart denna gång för att spara alla krafter till loppet. Vi kom iväg lite sent i starten men gled sedan bara med. 700m kvar kändes det som han tröttnade, men det visade sig vara bara psyket, för in på upploppet sitter han en sjuk speed och tar sig om alla utom 2 precis innan mål och slutar 3:a!!

Vi åkte sedan hemåt. Jag drog till gymmet där det blev ett ryggpass. Har halvt skadat knäet nu, så kan inte träna ben något nu.. åkte sen hem, duschade och fixade mig innan vi drog till Filippa där vi hade nyårsmat.
Vi åkte sedan mot Oskarström till Jonas igen, där det av en sjukt stor fest. Vi hade en helt otrolig nyår och körde hemåt vid 3 på natten igen. Jag va sjukt hungrig då jag va nykter och bara druckit energidryck hela kvällen, så vi körde inom donken där det va en helt sjuk kö!! Men vi va hemma och i säng vid 5 ca.

Igår red jag Tornado när jag vaknade. Åkte sedan och tvättade bilen, körde till Halmstad för att köpa godis med Jonna och Anton. Sedan åkte jag och Jonna hem och bytte om innan vi drog till gymmet.
Vi köpte grejer till att laga mat och hade sedan en mysig filmkväll hemma bara jag och hon. Välbehövligt!

Idag ringde klockan kvart i 8, åkte till Ingrid och jobbade och sedan till gymmet vid halv 1. Idag är en riktig cardiodag. Kör typ aldrig det men måste vila från styrketräningen nu när jag inte kan för knäet. Så det blev en timmes crosstrainer och nu bandet en halvtimme. Sen hem och köra Tornado i backen, fixa stallet och sen bara ta det lugnt.
Imorgon väntas eftermiddagsjobb.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards