Alla inlägg under april 2022

Av Julia Jacobsson - 26 april 2022 09:43


Helgen är över och jag tror inte jag varit såhär trött på länge haha.
I fredags gick jag upp tidigt, släppte ut hästarna och fixade stallet innan jag lastade Clousse för att åka till travet vid 8. Han skulle gå ett första banjobb och det i monté. Han va sjukt taggad när han kom upp. Vi värmde ett varv på slingan och ett bakvarv innan vi vände upp och körde 2140. Första 500 i ca 30-25 och därefter rund 21 tills 300 kvar då han fick öka till 15. Vi joggade sedan ett bakvarv och vände upp och körde en sista 500 i full speed. Han gick 500m i tempo mellan 12-14 hela vägen och efter att joggat av hade han en väldigt bra puls ändå. Så det va verkligen ett lyckat banjobb!
Vi åkte hem och fixade en del och vid halv 4 rullade bilen till Kalmar med mamma. Värmningen gick bra och väl i loppet gick verkligen allt fel som kunde gå fel. Blev hängandes i spåren, fick en galopperande häst framför oss och hästar som tvärnitade.. vi lyckades ändå ta oss upp på 7de plats så vi fick va nöjda. Hemvägen va jag extremt trött haha och vi va hemma vid ett.

Lördagen ringde klockan 9 men jag vaknade innan. Fixade stallet och packade och vid halv 12 åkte jag mot Amanda för att åka vidare till travet med henne och Persson. Han va sjukt stressig och laddad dagen till ära, men när loppet skulle gå så blev det omstart, så sjukt irriterande när hästarna redan va stressade och dom fått tömma sig i en start som sen gick om. Det dröjde men till slut gick den riktiga starten. Vi hamnade sist vilket vi ville men fick gå redan 1000 kvar då han började bli uttråkad. Vi fastnade dock utvändigt men tog oss i mål som 4:a på nytt monterekord för honom, så vi va verkligen sjukt nöjda! Firade med räkmacka och fika efteråt, SÅKLART haha.
Åkte hem och duschade för att sedan åka till halmstad för att käka och snacka skit med Rickard. Är så sjukt glad att ha en av mina bästa vänner tillbaka i mitt liv igen. Har märk att jag faktiskt börjat må bra på riktigt igen när jag börjat fokusera på relationerna som är hälsosamma och ger så mycket energi ömsesidigt. Ska verkligen lägga fokus på rätt nu!

Söndagen ringde klockan 6 för att gå upp och springa ett intervallpass innan jag skulle släppa ut hästarna, packa och fixa dom.
Bilen rullade sedan mot Tingsryd vid strax efter 8. Dock började det med en lampa som fellyser på bussen och vi får ringa och leta olja till bussen. Vi kommer iväg 45 min sent och är på plats en halvtimme efter att vi tänkt, lite stressigt redan där. Men vi fixar och ska ut och värma Zixten vilket då blir lite sent.. efter lite mer än en kilometer smäller ena däcket och vi får i panik köra in och byta till Crepes lilla vagn, som han aldrig gått i. Vi värmer och det känns okej. När loppet väl ska gå så öppnar han sjukt bra efter bilen, 2:a ut bakom en häst som vann allt förra året, så jag va sjukt imponerad över hans startsnabbhet. Dock slår han på galopp efter 200 meter och vi ligger i klungan och försöker driva på för att inte störa och sen dra ut honom ur fältet när utvändiga häst passerat. Han snubblar på däcket men ställer sig sedan. Sist i fältet så kämpar han sig sedan om en efter en till han ligger på 4:de plats. Där håller han sig då de 3 framför är så långt före. Han kommer ändå i mål som 4 på 1.48 vilket jag va nöjd med trots allt. Nästa gång ska vi lägga på bots och korta käken något hål då jag tror det kan behövas.

Sen körde jag och mamma en sväng till Börjes och köpte räkmackor innan vi åkte tillbaka och började med Crepes. Han kändes sjukt fin i värmningen, ingen galopp och bara sansad. Väl när loppet skulle gå va vi osäkra för han aldrig startat på platt bana förut. Vi kör en provstart ett varv men han har problem..
när starten väl går efter en omstart så kommer vi iväg okej, får en kort galopp direkt (som vanligt) men får upp farten. Dock in i svängen kommer vi för fort och utan doseringens hjälp kunde han inte reda ut det och galopperar igen. Efter det springer han på bra, jag får hjälpa honom i kurvorna men med varvet kvar (800m på Tingsryd) så har vi kommit ikapp sista häst och klungan. Dock så har hästen som startar närmst (120m framför) sprungit sjukt bra och vi har inte tagit mycket (trots vi legat runt specialartiden och under på klockan) Vi går ut i 3djespår och och kör om några, på bittra lång går vi om någon till och in i sista sväng går vi om 2:an och 3:an, men har ca 20m fram och jag konstaterar att på Tingsryds korta upplopp kommer jag aldrig kunna ta det. Men DÅ bestämmer sig Crepes för att han bara SKA vinna. På tre steg gasar han från 1.52-1.45 tempo och flyger verkligen över upploppet i 45 och kommer om i mitten av upploppet och tar hem segern, SÅ SJUKT HÄFTIG UPPLEVELSE!! Älskar att gamla Crepes börjar komma tillbaka, han har jag inte sett på några år.
Lyckad dag och vi åker hemåt. Hemma kör jag Clousse med Wille på släp och åker sedan till gymmet för att träna med Amanda.

Måndagen bestod av sovmorgon och stallfix innan jobb som avslutades med träning med Amanda även den kvällen.
Idag ringde klockan 6. Gick upp och sprang intervallpass och gjorde personbästa (29min på 6km) ÄNTLIGEN under 30 som va målet innan valborg! Fixade sedan stallet och red sedan dressyr med Clousse och ska strax åka och jobba. Idag blir det övertid.

Av Julia Jacobsson - 21 april 2022 23:44


Både påsk, tävling och en veckas jobb har ni passerat, och en himla massa händelser!
Lördagen bestod av jobb till 14.15, åkte hem och red intervallpass med Clousse som gick sjukt fint i dom, vi red 6 intervaller i mixade tempon, med näst sista där han fick släppas av och springa på, 13 gick han då och kändes sjukt fin!
Gjorde sedan mig iordning för att cykla mot Filippa där vi skulle ha fördrink innan vi skulle cykla hem till oss för mat och tillställning som Jonna och Thyra hade fixat. Kvällen slutade inte så värst bra då det bara blev mest bråk och vi konstatera att detta va sista gången vi gjorde något ihop..
Söndagen bestod sedan av frukost innan jag gick ut och fixade stallet. Gjorde mig ordning för jobb 14-18 och joggade även Clousse till båtplatsen denna dagen. Packade och fixade inför måndagen då vi skulle till Kalmar.
På måndagen vaknade jag vid 6, gick upp och körde ett intervallpass på 6km innan jag fixade ordning Crepes och Zixten och begav oss mot Kalmar. Först ut för dagen va Zixten. Han va lat som vanligt i värmningen och jag lyckades maxa honom på 1.53 tänkte att det fick gå som det gjorde.. fick han placering så va jag nöjd. Men när provstarten skulle göras så vände vi och han flög iväg, ner i 1.43 direkt och kändes sjukt fin! Tänkte att det kanske kunde gå hyfsat ändå.
Vi råkade sedan göra en omstart men när starten väl gick så kom han ner i sjukt fina tider väldigt fort, 1.40 in i svängen på väg om den närmsta startande, när han tag och slänger på en galopp, en sån jobbig han inte gjort sedan han va 4 och det tog en stund innan vi fick ner honom. Sen kämpade han på och tar sig om 2:an. Suger sig närmre och närmre ettan fram tills in på upploppet då vi är ikapp ledaren. Vi vänder ut och han är på väg om men börjar bromsa som alltid när han leder, men strax innan mål kommer en häst upp utvändigt och Zixten svarar som tur är, och vi passerar mål 3 i bredd, med Zixten FÖRST över mål, han VINNER alltså, helt sjukt! Det hade jag verkligen inte räknat med, vilken comeback han gör! Jag va sjukt glad och sjukt förvånad! Nu bli denna säsong spännande!

Sen gjorde jag ordning Crepes och körde ut till värmning. Han hade inte alls lika mycket tryck och go som förra starten och jag kände att det nog inte skulle gå lika bra.
Provstarten gick sådär, men när loppet går iväg är han seg och jag tänkte försöka köra honom felfritt men när han inte går under 2 min inom ett halvvarv så manar jag på och han galopperar, efter det flyger han ner i 46 tempo och börjar springa mycket bättre, och jag konstaterar att han behöver sin galopp (precis som sin mamma) för att komma in i rätt rytm och vilja springa.. vi tar oss om en efter en och in på upploppet tar vi ledningen när hästen som startat på vår volt åkt med i rygg på oss och vrider ut. Upploppet ner blir det duell men över mål sträcker sig Crepes (som alltid i sånna dueller) och VINNER han med!! En dubbel alltså!! Helt sjukt bra dag! Älskade hästarna gjorde verkligen allt rätt idag!
På kvällen åkte jag och mötte upp Amanda för att träna ett helkroppspass på gymmet.
Tisdagen började med att köra Clousse med Wille på släp. Jobbade sedan 11.45-20.15 och träffade sedan Amanda för att köra ett benpass på gymmet.
Onsdagen började 6.15 med ett intervallpass, följt av jobb 8-17 innan jag åkte hem och hämtade hö med mamma. Longerade sedan Clousse 2x4min /håll innan jag fixade stallet, åt och gick och la mig.
Idag började dagen 6. Gick upp och fixade stallet, gjorde klart beställning och körde sedan Zixten med Crepes på släp och därefter Wille. Alla gick ända ut. Hämtade sedan ett paket innan jag åkte mot jobb. Jobbade sedan 11.45-20.15, en sjukt seg dag. Gick och köpte en kanelbulle innan jag satte mig och snackade med några grabbar (som är SJUKT roliga!) i en halvtimme innan jag skulle träna. Nu är det trappan och ruggpass på gång.
Nu har jag tagit helg och den består av tävling både fredag, lördag och söndag, SÅ kul!! Imorgon Kalmar med Dynamite Sand, lördag Halmstad med Person och söndag Tingsryd med Crepes och Zixten. Zixten ska ut i lilla milemästaren och jag hoppas på en bra tid! Ska bli så kul att göra det man brinner för hela helgen!

De sjukt fina bilderna på pållarna är tagna av Pauline Asker!

Av Julia Jacobsson - 15 april 2022 10:09

En vecka sedan sist nu, även PÅSK!! Sjukt vad tiden går!
Idag är det långfredag och planerna för idag är träning (vilket jag gör nu) ska va med på ett pass vid 9. Sedan bär det av mot Amanda och vi ska åka till travet för att testa Soxan i ett banjobb. Sen är det hem, köra Zixten med Crepes på släp och även Wille ska köras. Ikväll är det lite oklart vad som sker, troligtvis lugnt, det behövs haha.
Vad har hänt sedan sist då?
Förra fredagen va det jobb till 16.30 Efter det åkte jag hem och tränade häst och hade en lugn kväll hemma.
På lördagen skulle vi sen åka och fira mormor som fyllde år. Vi köpte lite frallor och åkte sedan till henne där även moster Helena och Rosemaj va. Vi hade en mysig fika och åkte vid 12 sedan hemåt.
Gick ut och red intervaller med Clousse som fick gå 6 intervaller denna gång. Några runt 30 och några lite snabbare. Så sjukt kul att de honom mer och mer taggad!
Åkte sedan vidare till Amanda för att testa Soxan på deras slinga hemma. Det gick bra! Efteråt åkte vi och köpte godis och thaimat innan vi åkte hem till henne och hade tjejkväll men massa skitsnack och film. Vi kom fram till att det va minst 2 år sedan vi hade en sådan kväll sist, så det va på tiden haha.
Söndagen började med att fixa stallet, köra Crepes med Zixten på släp.
Sen vid ett kom Sara till mig för att vi skulle umgås. Vi började med att låta henne skritta/ småjogga med Clousse till grusbacken, jag gick bredvid och det gick bra! Sara fick rida och Clousse fick återhämtningspass efter gårdagens intervaller.
Efteråt åkte vi till gymmet och körde ett pass där Sara fick bestämma upplägg. Det blev 10min gående band i lutning, följt av uppvärmningsstretch. Sen körde vi bänkpress, axelpress, pullups, latsdrag och avslutade med 11min magtabata(11min med 11 olika övningar i en min haha jobbigaste jag gjort nästan) vi bastade och åkte sedan hemåt innan Sara körde hem och jag och mamma åkte till Örelid för att äta. Det blev panerad spätta för mig.

Måndagen bestod av sovmorgon, följt av att köra Wille med Zixten som släp och fixa stallet innan jag åkte mot jobbet. När jag slutade kom det några grabbar som precis hade tränat som är så sjukt roliga och började prata lite. Har nog inte skrattat så mycket på flera månader haha. En halvtimme senare drog dom och jag kunde gå hem.
På tisdagen fixade jag stallet innan jobb, sen jobb 8-17 innan jag åkte hem och körde ett styrkepass med Clousse i tunga vagnen. 2 vändor i klintenvacken och en i sandbacken. Efteråt körde jag Zixten i ett intervallpass på Arnes bana. 6 intervaller i så snabbt vi lyckades få ner honom (vilket va typ 2.10 då han vägrar springa själv haha..) sen va klockan mycket och läggdags.
Onsdagen fixades stallet innan jobbet, jobbade sen 8-17 och drog direkt till Halmstad efteråt för att träffa en sjukt saknad vän som jag inte träffat på flera månader nu. Vi hade så galet kul, tog en kaffe och bulle på Waynes (som för övrigt va en av de bästa kanelbullar jag ätit), sen körde vi en sväng och bara snackade i timmar. Man svävar alltid på moln i humör efter att umgåtts! Detta behövdes! Åkte hemåt och köpte en kycklingbaguette på hemvägen.
Igår gick jag upp vid 8, fixade stallet och red ett halvtimmes dressyrpass på Clousse innan jag duschade och åkte till jobbet. När jag nästan slutade hörde Malek (en av mina vänner) av sig och frågade om vi skulle träna ihop, så vid halv 9 på kvällen hämtade jag upp honom och vi åkte och tränade ihop. Det blev ett ryggpass på över 2h och vi hade sjukt kul! Körde sedan mot Cirkel K och han hängde med för jag ville köpa kycklingbaguette (oväntat hahaha) och körde sedan hem honom. Va hemma strax efter 12. Men shit vad man märker att värdefulla relationer betyder mycket för ens mående! Mer av sådant nu!!

Älsklingarna fick hälsa igår

Av Julia Jacobsson - 7 april 2022 20:37

Torsdag kväll redan och en dag kvar tills helg!
Crepes och Zixten gick häromdagen och Crêpes va lite muskeltrött så han ska få vila några dagar nu.
Igår gick jag upp 5.45, sprang eyy intervallpass på 5x2min, 4,5km sedan jobbade jag 8-18, åkte hem för att köra Clousse ett styrkepass. Han fick gå till sandbanken och sedan en sväng i backen vid klinten med, blev några km och med den tunga vagnen. Han va trött i rumpmusklerna efter passet, märkte att han behöver bygga där lite. Sen fixade jag stallet innan jag käkade och gick och la mig.

Idag ringde klockan vid 6. Gick upp och ut i stallet direkt för att longera Clousse. Han fick idag jogga 2x3,5min / håll. Han skötte sig okej men tramsade lite, gick bra på slutet. Fixade stallet och vid 8 lastade jag Tornado för att åka till veterinären för att kolla upp hans ben. Det visade sig att hans gamla gaffelbandsskada va fint och helt fortfarande. Han hade dock fått en liten ny blödning fast på ett annat, lite mer ovanligt ställe precis under knäet nästan. Veterinären sa att det antagligen kom från en spark/ slag eller liknande, så det kändes ändå sjukt skönt att veta att man själv inte gjort något fel med träning osv. Han va även positiv och sa att med sprutning så skulle han mest troligen bara behöva vila en månad och sedan kunna börja träna igen som vanligt om inflammationen va borta på återbesöket. Så nu ska vi tillbaka den 5/5 och ser det bra ut då så blir det träning igen, SÅN JÄVLA LÄTTNAD!!! Men samtidigt oväntat, för nu står jag kanske med två storhästar på min träningslistan. Kul, och mamma skulle träna Tornado så mycket hon kunde tillsammans med mig och Clousse!
Det sjukaste av allt va att när jag va hos spådamen frågade hon om jag hade en häst som hade ont i knäet eller mellan knäet och hoven för hon kände att det gjorde ont i handen och strålande uppåt, men jag trodde ju inte att jag hade någon som hade ont där, och så sa hon ?du behöver inte oroa dig, det är ju en lätt åtgärd för jag ser en spruta och sen är det bra?, idag va det EXAKT så lättsamt och han hade ju ont precis vid knäet, SÅ SJUKT!!
Åkte sedan hem och jobbade en halvtimme med beställningarna innan jag åkte till jobbet. Jobbade 11.45-20.15 och nu är det dags för träning. Idag crosstrainer, marklyft och knäböj, kul!!

Av Julia Jacobsson - 5 april 2022 17:48

Nu ska jag må bra!
De senaste dagarna har jag bestämt mig för att fokusera allt på kost och träning igen, för att få struktur och kunna må bra inifrån och ut.
I onsdags blev det 45min trappa och marklyft + knäböj efter och det gick bra!
Torsdagen va ridning i backe med Clousse tre vändor. Även Zixten och Crepes fick träna.
Fredagen blev jobb 7.30-16.30 följt av longering 2x3 min åt varje håll med Clousse och körning av Wille med Bill med Zigge på släp. Åkte sen till gymmet för att köra ett rejält pass.
På lördagen körde jag Zigge med Crepes på släp, sprang en sväng och begav mig sedan med Jonna och Dennis till Kalmar för att rida Dynamite Sand. Tränaren gav mig ingen press och sa bara att jag skulle åka med. Men loppet löste sig så bra och vi kom iväg fint, låg på innerspår tills sista sväng då vi fick en lucka och kom ut i andraspår och följde på jonna i avancemanget. In på upploppet blev han lite bekväm och tränaren hade sagt att han tände till om man red lätt, så jag testade och WOW vad han gasade och flög i mål som 2:a. Strax efter Jonna och när vi kom in märkte man hur sjukt nöjd även tränaren va. Han sa till mig att jag definitivt skulle få chansen igen om inte förstaryttaren kunde.

På söndagen började dagen med ett lättare intervallpass med Clousse. Han skulle gå 4 intervaller i 30-40 tempo och började första runt 40, följt av 3 i 30, men va SÅ pigg ändå och fick gå en femte även den i 30 och man märkte att han inte tappat så mycket på sitt uppehåll. Nu satsar vi mot vårt mål!! Märkte även under passet att jag fick tillbaka motivation och glädje när jag fick flyga fram över fälten och träna lite som jag själv ville. Nu KÖR VI!!
Efteråt åkte jag och Filippa till halmstad för att äta sushi på vårt favoritställe. Resten av dagen blev en lugn söndag. Första på över en månad som jag inte jobbar, SÅ skönt!!

Måndag morgon ringde klockan 7, gick upp och fixade stallet och skulle köra första passet med Clousse. Det spöregnade men vi tog tunga vagnen och körde ett kortare pass till båtplatsen (6km) med Wille på släp. Dom skötte sig SÅ fint!
Åkte sen till jobb och jobbade 11.45-18 innan jag åkte med chefen ner till Helsingborg för ett spännande möte med ett hälsoinspirerat ämne som kan vara en spännande framtid. Va hemma sent och köpte en baguett på vägen hem.
Idag har det varit jobb 8-17 och nu 45min kondition. 10 på bandet och 35 på trappan. Sen hem och köra Crepes med Zigge på släp och därefter vila och äta.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards