Alla inlägg under april 2018

Av Julia Jacobsson - 23 april 2018 22:30

Måndagen är över, SKÖNT! Helgen med för den delen, lite mindre roligt dock.
Resultat från tävlingen då;
Crepes tog hem segern på nytt voltrekord igen!!!
Han va väldigt laddad och stressad redan när han kom till tävlingen. Värmningen gick inte superbra precis, men det brukar den aldrig heller göra. Det kändes dock denna gången som att det va något som han irriterade sig lite på.. vi körde så mycket vi hann innan start och när starten väl gick så blev han stressad av alla hästar och skrikandet runtomkring att han bara studsade på stället i galopp.. vi fick ta det lugnt och försöka komma iväg på nytt, han kämpade ikapp och kom om närmsta hästarna efter 500m, men gjorde några små konstiga skutt på vägen. Vid varvet kvar låg vi 3:a och kämpade ikapp 2:an, som vi lyckades ta oss förbi på bortre långsidan. Sedan fick han syn på ledaren och började kämpa på ordentligt. Vi hade haft 2 galopper redan i det läget, så jag satt ju på helspänn för att jag skulle se till att inte en tredje kom. Det va nära flera gången eftersom han ville mer än vad han kunde och ville bara tramsa, men vi klarade av att rädda upp det. I sista sväng kom vi ikapp ledaren och kunde i ingången till upploppet ta över. Sedan jobbade vi oss upploppet ner för att hålla undan från den snabbaste hästen som kom i närheten på slutet, men lyckades ändå hålla undan. Jag va superglad att han lyckades ta sig fram. Men för att va ärlig så hade jag mer uppskattat om han hade gjort ett felfritt lopp, uppfört sig och sprungit sitt bästa, även om han hade varit sist i loppet.. men nu har vi i allafall lite att jobba med, och det är alltid en början :-)

Igår fick han mysa med lite biolight och det tyckte han v skönt! Fick även tränat mig själv ett pass, fixat beställningar, handlat, kört Zixten, fixat mat och testat selen på Wille för första gången. Han skötte sig som att han inte gjort något annat och jag va jättenöjd! Såg även att Crepes i nuläget har snabbaste tiden som 5:åring 2018 i Sverige, det är lite coolt! :-D
Idag har det varit träning, jobb och sen fick Zigge ett pass.

Bilden på Crepes hittade jag på Vaggeryd travets hemsida och togs av MVA foto, superfin foton fanns där! :-)

Av Julia Jacobsson - 21 april 2018 11:35

Jag har verkligen varit dålig på att uppdatera den senaste tiden, vill bli bättre men vågar inte lova något haha, för då vet jag hur det blir..
iallafall, tävlingarna förra helgen gick väldigt bra! Inledde med en 2:a med Fazit, följt av en 4:a i andra loppet med honom. Sist ut va Ronaldo som jag lyckades ta hem segern med! Hade även en riktigt grym tid på klockan fram tills 500m kvar när vi tog över ledningen och han kände att vi vunnit redan haha, men kom iallafall in på en helt okej tid.
I veckan har det blivit väldigt mycket jobb, hästträning och lite lunch med mamma i det fina vädret.
Idag åker vi mot Jönköping och Vaggeryd för att starta i ett insprängt lopp där med Crépes. Loppet idag är tuffare än sist, men vi får göra vårt bästa och jag är nöjd om han gör sitt bästa och håller traven hela loppet :-)

Av Julia Jacobsson - 15 april 2018 08:52

Godmorgon! Sitter nu i bilen på väg mot Kalmar där det är tävlingar idag. Jag kör 3 lopp; 4, 12 och 14. De två första kör jag Fazit, som jag har kört en gång innan. Loppen ser ganska bra ut och jag vet vilken kapacitet den hästen besitter, så om han bara vill så kommer det gå undan :-D
I det sista loppet kör jag Ronaldo. Honom har jag kört 2 gånger innan, och det har gått bra båda gångerna(första nytt voltrekord och andra gången, nytt banrekord). Loppet ser helt okej ut och det ska bli riktigt kul att även köra honom idag! :-D

Veckan som gått har ju bara flugit förbi.. tiden går ju så fruktansvärt fort när man har massa saker att göra helatiden, och därför har jag inte riktigt haft tid att skriva. Har blivit extremt mycket jobb under veckan, fått positiva besked där också, så hoppas det fortsätter så. Vädret har ju verkligen inte varit att klaga på heller, nästan sommar hela veckan! ÄLSKAR! ÄNTLIGEN! Har hunnit med några pass med hästarna också och Crepes har tagit tävlingen fint. Zixten därimot har vi bokat tid hos kiropraktorn för. Han har inte känts som sig själv och har visat tecken på att det är ryggen som spökar igen, så nu får vi kolla upp det, så kan vi jobba på sen.
Igår blev det intervallpass för crepes, men det där med intervaller är inte riktigt hans grej haha. På kvällen åkte jag och Filippa till Oleary?s för att käka och ha trevligt. SÅ uppskattat! :-)

Av Julia Jacobsson - 9 april 2018 22:36

Fick igår 3 SUPERFINA bilder på Crepes, som är tagna av en duktig tjej från vår klubb som heter Emelie Winge. Riiiktigt fina foton :-D

Av Julia Jacobsson - 8 april 2018 22:18

Starten idag gick SÅ bra! Det blev SEGER på nytt voltrekord! :-D
Värmningen gick verkligen inte bra till en början. Han va stressad och kändes inte alls så fin som i snabbjobben, utan galopperade och höll på, så vi värmde lite extra och körde sedan ett 1000m heat till, och då kändes han riktigt fin. I provstarten va han också fin och när starten gick tog vi det lite lugnt. Kom ikapp närmsta häst i ingången till första kurva, men han va lite stressad och har lite svårt för just den kurvan, så vi fick ta det lite lugnare. På upploppsrakan första gången kunde vi börja öka lite, för han hade blivit stabilare. Jag tyckte inte det såg ut som att vi plockat så mycket på ledaren, så jag blev lite stressad, men vet också vilken otrolig avslutning han alltid gör, så det kändes ändå ganska bra. Han spang om någon i andra kurvan och hade sedan 3 framför sig. På bortre långsidan körde vi om 2:an och 3:an och började ta ikapp på ledaren. Vi körde sedan om den i sista sväng och kunde ta ledningen i mitten av kurvan. Det kändes bra, men han började slöa lite i mitten av upploppet, så jag fick va på lite för att han inte skulle stanna av. Just då blir han lite irriterad, slänger upp huvudet och tar ett början till galoppsteg.. jag hinner bara tänka ?NEEJ, INGEN galopp nu?, (för då hade det varit kört, eftersom han alltid galopperar mer än 20 meter och man inte får det på upploppet..), och han är i trav igen när han landar i nästa steg. Vi kan sedan ohotade ta oss in i mål. Jag är mest nöjd över att han gjorde ett felfritt lopp och över hand mentala utveckling. För ett år sedan, när han gjorde års debut på Åby med, så fanns det ingen chans till att stötta honom eller hjälpa, för då blev det galopp direkt. Så detta kändes verkligen skönt! Nu blir det vila några dagar och sen får vi se vad nästa uppgift för honom blir :-)

Av Julia Jacobsson - 8 april 2018 11:01

Sitter nu i bilen mot Åby! Är så sjukt taggad på start idag, va ju nästan ett halvår sedan sist! Med Crepes va det över 7 månader sedan senaste start och det är alltid lika roligt att hoppa upp bakom honom, även fast man får va på helspänn hela tiden haha. Senaste starten va ju derbyt, så nu ska vi se hur det går idag! :-D

Vad har hänt de senaste dagarna då?
I fredags va det inte så mycket mer än jobb som hanns med. Gick upp kvart i 5 och va helt utvilad och pigg(?), började jobba 6. Det va fruktansvärt mycket att göra och vi jobbade ända tills 18.15 på kvällen.. jobbade i plocket med, så det blev som ett 12 timmars långt träningspass, snacka om att man va trött och hungrig när man kom hem haha. På kvällen köpte vi kinamat och sen hängde jag med en kompis en stund.
I lördags började dagen med ett körpass för Crepes tillsammans med mamma och Zixten. Efteråt åkte vi till mormor för lite födelsedagsfirand. Kul att träffa släkten igen efter så lång tid. Kom ihåg när mina kusiner va så små, och nu har de växt upp och blivit stora och tillochmed växt om mig haha. Åkte sedan hem, packade och fixade inför idag och satte mig sedan i solen på altanen(i bara tröja, utan jacka och UTAN att frysa! Våren är nog här nu! <3), lyssnade på musik och bara tog det lugnt. SÅ skönt att det börjar bli varmare nu, verkligen uppskattat!:-D

Av Julia Jacobsson - 5 april 2018 21:13

Godkväll! Ligger i sängen nu och ska strax sova. Har varit en upptagen dag. Började vid 8 med frukost, följt av ett backträningspass med Zixten. Vid 11 kom Emma och vi åkte mot Gekås. Hittade en hel del faktiskt (dryaste rundan hittills för mig haha), men mycket som va nödvändigt! Vi hade det jättekul och pratade även om att boka in en resa utomlands under sommaren, det hade inte suttit fel! :-D
Igår va vi som sagt på travet, och Crepes kändes finare än någonsin! Vi värmde lite fint och gjorde en liten ökning där vi ökade lite för fort.. men vi vände sedan upp och körde ett 1640 heat och han kändes verkligen otroligt fin! Travade hela vägen och va så samarbets- och springvillig! Sista varvet gick otroligt bra(nere på ännu en ny snabbaste maxtid och sprang en bra bit på bara strax över den!), inte för att första gick så mycket sämre, men nu hoppas och ÖNSKAR jag verkligen att han kan få visa detta så snart som möjligt i lopp med. Det hade varit underbart! Jonna va även nöjd med sina hästar, så det blev verkligen ett lyckat snabbjobb! :-)
Imorgon blir det jobb 6- 16(?) och sen blir det antagligen att äta med en kompis, myyyys!
Godnatt på er!

Av Julia Jacobsson - 4 april 2018 13:14

Redan onsdag, veckan bara flyger iväg!
Igår blev det ett långt jobbpass på nästan 11 timmar. Är rättså trött idag.. mon blir jobb till 16 och sen blir det att åka hem, byta om och åka upp till Halmstad igen, till travet. Crepes ska gå ett sista banjobb inför helgen, då det blir årsdebut! På söndag på Åby. Den va över 7 månader sedan han startade sist (sista starten va derbyt), så det ska bli spännande att se hur det går. Han har känts fin i alla pass förutom sista intervallpasset, så vi får se idag hur det känns. Han brukar veta när det gäller och när det bara är ?lek?/ inte lopp, så han skärper sig förmodligen när det gäller. Loppet ser iallafall helt okej ut. Han är snabbast i loppet och om han håller sig i trav så går det väldigt bra, annars blir det nog raka motsatsen haha.
Imorgon är jag ledig och då bär det av mot Gekås tillsammans med Emma, roligt! :-D

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards