Alla inlägg under juni 2018

Av Julia Jacobsson - 30 juni 2018 12:45

ZIXTEN VANN GÅRDAGENS TÄVLING PÅ NYTT REKORD!!!
Alltså jag va sååå glad igår! Han hade varit SÅ jobbig hela veckan och värmningen gick inte alls som tänkt. Han vägrade springa på slingan, kastade sig och höll på, så vi fick lösa det på andra sätt.. han sprang väldigt lätt ner på fruktansvärt magiska tider i värmningen och det kändes ändå bra. Han brukar ju vara världens lataste, men inte igår!
När loppet skulle gå blev det först omstart, men sen kom vi iväg och jag va inte riktigt med på att starten hade gått, men uppfattade det hyfsat fort ändå. Första 500m gick inte så fort, ca 53 tempo. När jag ökade ut på upploppsrakan så slog han på galopp.. ökade väl lite för fort.. men när han ställde sig, kämpade vi ikapp den som låg 2:a och körde om vid varvet kvar. Sen jagade vi ledaren genom kurvan och SHIT så fort det gick!! Vi låg i 41-42 tempo genom hela kurvan och ut på halva raksträckan tills vi började komma om. Tryckte oss till ledningen 500m från mål, men då blev Zigge lat. Väldigt lat! Klockan vandrade ända upp till 57 tempo och jag kände att det va dags att rycka huvan. OCH som det hjälpte! Sa till honom att vakna och han gasade! In på upploppet sprang han nere på de grymma tiderna igen och kunde sen hålla undan ledningen ända in i mål! Var verkligen SÅ stolt över honom och SÅ glad! Vi har ju haft en väldigt tuff vår, då han i första snabbjobbet inte ens kunde gå 2.03 utan att ha typ 10 galopper på ett varv, så det känns skönt att kiropraktorn, extraträningen och vilan har gjort så mycket bra för honom! Aldrig tidigare har han varit så fin som nu! :-D
Sänkte rekordet med från 1.50,0 till 1.48,6

Imorse blev det utsläpp, frukost och sen lite möte. Efter det sprang jag en sväng, upp till bröllopsstrnen på över 500m höjd. Helt magisk utsikt där!!
Nu drar ja, Jonna och mamma in till Östersund för att shoppa lite och äta. Ska ladda inför imorgon också, då det blir start på Östersund och PEV mästaren går av stapeln! Loppet kommer att bli väldigt tufft men sålänge Zigge sköter sig och gör sitt bästa så är jag nöjd! Vi har även ett lopp till efteråt, samma dag. Det ser lite bättre ut, men det viktigare är ändå att han kämpar ända in i mål! :-)

Av Julia Jacobsson - 29 juni 2018 10:27

Tjeeena! Sitter och väntar på nästa pass med aktiviteter nu. Klockan ringde vid 7 imorse. Gick upp, tog ut hästarna och mötte sedan upp Jessica innan vi gick och åt frukost. Sedan va det dags för första passet för dagen som va monteklinik. Tyckte det va ganska intressant att lyssna på, för även om man tror att man redan kan det mesta så fick jag ändå en del information och saker som hon tog upp som fick mig att tänka i lite andra banor och så. Kul och intressant ändå!

Gårdagen va ganska slapp. På morgonen blev det hästutsläpp och frukost(som vanligt). Efteråt va det samling och information, men hela förmiddagen gick åt till att göra samma aktiviteter som dagen innan och de hade jag redan varit på, så jag och Jonna gick ut och körde hästarna en sväng istället.
Efter middagen va det dags för samling i aulan. De snackade om gymnasieval och sådant, så jag mig på lite fel ställe eftersom jag tog studenten förra året.. efteråt hade de lekar, men vi i den ?äldre? skaran va inte så sugna på det, så vi gick upp till rummen istället. På kvällen efter kvällsmaten hade vi dock träning med Stina Swartling (en monteryttare på stortravet som även jobbar inom ST). Det blev ett fyspass med Tabata. Har sett att det är många som tränar det och har blivit lite nyfiken, men det har aldrig blivit av att jag har testat, så det va jätteroligt att vi fick göra det igår! Det va en slags intervallträning med olika övningar och det va verkligen SÅ jobbigt! Kunde knappt gå ner för backen från stugan efteråt haha. Men det är nog en träningstyp som passar mig väldigt bra, så jag ska försöka börja med det 3 dagar i veckan nu :-))

Ikväll är det dags för första tävlingen här, på Wången. Jag kör Zixten i lopp 9, ett väldigt tufft lopp, men vi får göra vårt bästa och hoppas på en fin tid!

Av Julia Jacobsson - 27 juni 2018 22:31

Godkväll!
Nyss gått och lagt mig efter att avklarat första heldagen här på PEV(Ponny Elit Veckan) lägret.
Allt började igår med en välkomstmiddag vid 17.30 Innan dess på dagen så passade vi på att köra hästarna en sväng. Därefter åkte vi, tillsammans med Jessica (som också är här på lägret) och hennes mamma in till Östersund och fixade lite grejer till hästarna.
När middagen sedan varit på kvällen så hade vi ?lära känna lekar? och sen blev det brännboll. Jag och Evelina (som också är här), va inte så sugna på det, utan fick gå och fixat hästarna lite. Kände att vi va såpass mycket äldre än många där och det va inte lika kul att spela då.. kom ändå i säng vid 10 sen. SÅ skönt verkligen!
Idag ringde klockan 7.15, men vaknade faktiskt runt 7, PIGG(ovanligt haha)! Släppte ut hästarna, käkade frukost och hade sedan samling och genomgång av stationer. Jag bokade in en ?hullbedömning?(skulle kolla om hästen va för tjock eller smal osv) och massage?hjälp?, eller tips att jobba med. Zigge va liiite tjock, men inget som va dåligt. Och jag fick en del tips på massagen, så nu har vi lite som vi kan fortsätta jobba på, nyttigt!
Sedan åt vi lunch och gjorde oss iordning för att jag, mamma och Jonna åkte in till Östersund för att träffa vår släkting (mammas kusin) Marie. Vi fikade och gick på Pinchos tillsammans och hade en trevlig liten kväll!
Nu ska jag sova för att orka morgondagen som tydligen skulle bli väldigt fullproppad med aktiviteter. Goooodnatt! :-))
(Jag och syrran fick komma med på bild på Ungatravets instagram ;-))

Av Julia Jacobsson - 26 juni 2018 00:03

Godkväll! Äntligen kommit till sängs här uppe på wången!
Vi började resan redan imorgon vid 9 tiden. Åkte då mot Gävle, men blev en del stopp på vägen och vi va framme rund 8 på kvällen. Hästarna fick släppas ut i en hage, och fixas till lite så att de inte skulle va så stela efter den långa resan. Vi åkte sedan hem till några där vi övernattade och gick sedan upp vid 7 tiden idag för att göra iordning allt och bege oss mot Wången vid 9 tiden. En resa som idag egentligen bara skulle tagit ca 5 timmar, slutade på närmre 8(!!!).. en massa onödiga stopp och pauser och tiden bara rann iväg.. hur är det ens möjligt? Men vid 17 tiden kom vi iallafall fram till wången. Vi fick vårt stall, lite avskiljt från de andra, i något äldre stall.. hästarna fick komma ut i hage direkt och röra på sig lite. Dock är det väldigt dåligt med hagar senare under veckan vilket är fruktansvärt tråkigt! Många som har flera hästar med sig som inte kan gå i samma hagar mm, vilket gör att vi andra måste dela hagar och krångla en del.. rätt segt när det inte ger optimala förutsättningar. Menmen, man får försöka göra det bästa av situationen! Vi åkte iallafall till huset där vi skulle övernatta och packade in grejerna, fixade lite mat och tog det mest lugnt sen. Helt sjukt vad man blir seg av att åka bil ändå. Märkligt eftersom man bara sitter stilla haha. Men nu blir det till att sova lite innan morgondagen drar igång och PEV börjar på riktigt på kvällen!
Gooodnatt! :-)

Av Julia Jacobsson - 23 juni 2018 23:40

Glad midsommar i efterskott! Hoppas ni hade det bra med nära och kära, familj och alla runtomkring! Jag hade en riktigt bra midsommar faktiskt(även om den inte blev som den brukar va)! Gick på ledighet i torsdags och i fredags jobbade jag lite hemma bara, sen stack jag upp till Halmstad, till Harre för att bara ha en kul kväll. Han skulle jobba idag, så vi köpte pizza och kollade film istället för att va ute och festa. Men SÅ mysig midsommar det ändå blev!
Idag vaknade jag vid 6 och gick upp, käkade lite jordgubbar med socker och mjölk (fick man inte det på midsommar så är det väl bättre sent än aldrig? Haha) och gick sedan ut i stan och gick en liten sväng. Åkte hem sen och packade, körde Zixten och stack sen och solade en sväng. Fixade iordning så mycket som möjligt inför morgondagen då resan börjar uppåt landet, mot den årliga PEV - veckan. Första gången jag ska dit så det blir spännande att se vad detta har att erbjuda. Men det blir en lång resa, drygt 110 mil enkel väg, så vi kör upp till Gävle imorgon och övernattar där, innan resan fortsätter mot Wången på måndag! :-)
Kvällen avslutades idag med att åka till Halmstad och äta med mamma och Filip innan jag gick till Harre och hängde någon timme och sa hejdå inför resan. Mysig kväll!

Av Julia Jacobsson - 19 juni 2018 09:08

Godmorgon! Redan tisdag och tiden flyger iväg! Vi skulle tydligen ha det ganska lugnt idag på jobbet, så det är skönt!
Häromdagen va ju crepes hos kiropraktorn. Han hittade inget större problem på kroppen på honom, utan det va till största sannolikhet hans hovar som va problemet. Det har ju varit så torrt i marken och de har inte fuktats så bra då, så de hade blivit alldeles för torra och därför hade han fått ont. Nu smörjer vi dom varje dag så att de ska bli fina och mjuka! Skönt ändå med så lättåtgärdat problem!
Zixten va sjukt fin i snabbjobbet med och sprang på fint i båda heaten + under rekordet i båda med!
I lördags kväll va jag på 20-års kalas hos Emma. Det va trevligt men kunde inte stanna så länge eftersom jag skulle upp tidigt och tävla på söndagen.
På tävlingen hade vi lopp 14. De va lite sena och vi fick en ordentlig värmning. Till loppet va Zigge jättetaggad och jag märkte att jag inte spänt ryggstycket tillräckligt för när han försökte lägga sig i käken, gled selen framåt lite och störde istället.. vi hann inte fixa innan loppet så jag fick göra det bästa med att försöka stötta upp honom. Vi fick en lugn start. Alldeles för övertygad häst. Efter ca 400m kunde vi börja öka och shiiit vilken fart han sprang med då! Han flög ikapp konkurrenterna och rundade dom långt ute i spåren efter att ha haft lite trafikproblem! Sprang bra bitar i 42-43 tempo och som snabbast nere på 41(!!!!). När vi tog över ledningen (500m kvar)blev han dock lite lat.. vi fick en häst på utsidan som pressade vid 300 kvar. In på upploppet tänkte jag att vi skulle rycka huvan, men så kände jag att han har galopperat tidigare i sånna situationer och det ville jag inte riskera, så vi tog oss bara imål på ett säkert sätt, knappt slagna, på nytt rekord med 3 tiondelar; 1.50,0 En riktigt grym årsdebut! Nu laddar vi upp ordentligt inför PEV loppet och hoppas på att han får visa ännu mer av sin kapacitet då :-D

Av Julia Jacobsson - 13 juni 2018 12:02

Tjeeena! Onsdag nu och sitter just nu på lunch. Mycket jobb just nu, men det rullar på rätt bra ändå.
Det va ju tävling på Jägers i helgen. Resultatet blev inte så bra.. Crepes visade tydligt att det va något som inte stämde, travade orent och så.. så jag bokade tid hos kiropraktorn direkt och han ska dit idag för att se vad som är fel.
Jag hade även med mig Zixten som gick ett jobbigt visade fiiin form! Otroligt fin! Nu laddar vi för årsdebut på söndag på Tingsryd! :-D
I söndags fick jag sova ut ordentligt, så behövligt! Åkte sedan till Harre (killen jag träffar) och vi gick en sväng, kollade film och hade det bara superkul! Som alltid!
Veckan har sen bara bestått av jobb och hästträning :-)

De fina fotona på Crepes är tagna av Emily Ekeroth <3

Av Julia Jacobsson - 9 juni 2018 08:54

Godmorgon! Är nu på väg mot Jägersro för start där idag med Crepes. Vi går ut i lopp 1 och det ser helt okej ut. Har gjort lite utrustningsändringar tills idag, så vi får se om det kan underlätta för honom. Zixten får också följa med idag för att gå ett jobb, för att se hur nära start han är.

I onsdags va det ju nationaldag och vi va lediga. Jag och mamma passade på att åka till travet med ponnysarna. Crepes gick ett jobb och fick testa lite nya grejer. Något som verkade funka va boots fram och käk (han har ju gått utan innan, men när han kommer ner i riktigt snabba tider märker jag att ha tappar huvudet och galopperar, så han kanske behöver den nu). Zixten va SÅ grymt fin!! Han är lite tjock nu dock, men bort med det och han kommer gå riktigt bra iår! Den gamla grymma formen är tillbaka, fast nu ännu lite vassare :-D
I torsdags jobbade jag 7-16 och drog därefter till Mellbystrand för att kolla på Osbecksgymnasiets bal. De va så fina allihopa och alla minnen från förra året, när jag själv gick där, kom tillbaka! Det va helt klart en av de bästa kvällarna i livet hittills! Åkte sedan till Halmstad för att köpa studentpresent och träffa en kille (han jag brukar hänga med på sista tiden).
Igår va det jobb 6-13. Åkte sen hem, körde hästarna en snabb runda och gjorde oss sen iordning för att åka på studentfirande för Thilda(en tjej och kompis från vår travklubb). Det va jättetrevligt och mysigt där! Tack för inbjudan! :-)
Ikväll ska jag, som det ser ut nu, ut och äta i Halmstad med Martina. TREVLIGT!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards