Alla inlägg under september 2015

Av Julia Jacobsson - 27 september 2015 17:21

Denna helg har inte varit en av de bästa.. och Lyckan som jag fick från Smålandsmästaren förra helgen blev kortvarig. Helgen började med att jag fick beskedet att Zigge var såpass dålig i halsen att veterinären sa att de ALDRIG sett någon häst som slängde över gomseglet över luftstrupen som honom, och de tillochmed filmade det för att kunna visa läkaren.. Vi fick en tid till operation direkt, vilken kommer inträffa den 12/10. Jag hoppas med hela mitt hjärta att det kommer gå utan problem och att han kommer bli återställd sen!! Men det kan lika väl inte fungera alls och i så fall att han aldrig blir bra igen...

På fredagkvällen åkte vi till fam frick och där var det trevligt, men sen skulle vi gå upp vid tre för att bege oss mot Eskilstuna för tröst SM för mig och Cascader. När vi väl anlände och värmde så kändes Cascader inte alls lika fin som sist och han rörde sig lite stelt, men jag tänkte att det kunde berott på den långa resan, så vi körde ut till start och han var otroligt seg. När startbilen släppte var han snabb ut men fick en galopp och kändes inte alls fin och travsäker. Hela loppet sprang han illa och jag var inte alls nöjd! Visst, vi kom imål som 5:a på tiden 1.52,1 som var nytt rek på medeldistans med 3,3sek, men man kan ändå inte vara nöjd när hästen inte alls kändes fräch...
Efteråt åkte vi vidare mot stället där vi skulle bo, och jag mådde inte alls bra, men jag vet inte vad det berodde på, hela dagen idag har även varit seg och kroppen vill inte samarbeta, och inget stämmer, så nu vill jag bara hem och sova och hoppas på att allt gått över och blivit bättre när jag vaknar..

Av Julia Jacobsson - 20 september 2015 20:08

Idag var det start för mih och Cascader i Lilla Smålandsmästaren. På förhand såg loppet väldigt tufft ut, men efter onsdagens grymma snabbjobb så kämdes det ganska bra inför dagen!
När vi kom dit så värmde vi i lugn och ro, men när vi kom ut på banan för att köra något bakvarv där så kom en traktor och Cascader blev livrädd och kastade sig framför två varmblod som kom i full fart och vi driva på snabbt så vi hamnade på innerplan...
Efteråt värmde vi vidare och han kändes mycket fin! När vi sedan defilerade och de sa "2minuter till start" så skulle vi vända upp för att rätta in oss efter bilen, men gissa vad?! Då kom en traktor som körde precis där och Cascader blev rädd och vände.. Vi försökte vända tillbaka två gånger till men traktorn bara körde efter! Jag tycker VERKLIGEN INTE att traktorerna ska få köra på banan efter att defilering gått!!!! Jag fick istället välja att köra runt hela banan, som var ca 800m till startbilen och jag fick köra på och kände att loppet var kört då jag trodde krafterna va slut! De fick avbryta starten och vänta, men jag tror att de hade sett vad som hänt, så de gav ingen bestraffning! När bilen rullade och släppte så flög Cascader ut och tog över ledningen direkt och bara drog på! Han hade en häst jagandes precis bakom och när det var ca 600m kvar började han bromsa och jag hoppades bara att den andra skulle köra upp bredvid då jag vet att ham svarar då, och det skedde! I ingången till upploppet hoppade den och jag tänkte att jag hade en chans att vinna, men precis sekunden efter så galopperar Cascader också!!! Men han finner benen snabbt och på upploppet så lyckas han precis sätta huvudet först över mål och VINNER Lilla Smålandsmästaren 2015!!! Helt sjukt!! Och på nya rekordet 1.48,3 Jag visste att han kunde och inför dagen var JAG nästan den enda som trodde på honom, men det räckte, och ham visade för mig att jag hade rätt!! Han är verkligen mitt ljus i mörkret! :D

Av Julia Jacobsson - 18 september 2015 23:28

Livet är som en berg-och dalbana, ibland går det uppför och allt och frid och fröjd och hur bra som helst. Men ibland när det går nedåt så kan det kännas riktigt trögt och tungt och det känns verkligen som att precis allt går emot en och att INGENTING fungerar.. Just nu är en sådan period..
Det började med tävlingarna i helgen där Zigge inte alls kändes fräsh och vi bestämde oss för att åka till veterinären för att kolla upp honom. De kom fram till att han hade en slapp skinbit i gommen/halsen som tämte till när han andades och speciellt när han ansträngde sig, vilket förklarar varför han har sprungit och slängt med huvudet och gapat när jag försökt ta ner honom från galopperna, då antagligen det blev täppt och han hade svårt och andas, nu när jag vet problemet så känner jag mig bara så fruktansvärt elak, som har kört med honom när han inte mått bra.. Senaste dagarna hade han även blivit förkyld och han var full
med släm i hela halsen. Till en början skulld vi ge medicin och ställa honom i en hage ifrån de andra där han fick gå med en kompis för att inte det ska bli någon smittorisk.. Om inte medicinen fungerar, eller en pullplatta, så måste en operation göras för att strama till denna skinnbit så att det blir fri luftväg igen.. Även om denna operation har väldigt goda recensenter, så är det inget som säger att det måste bli bra, och det kan vara så att det kanske går helt fel och att Zigge aldrig kan bli bra igen.. Även om operationen skulle funka så är det minst 3 veckor helt vila och sen lugn igångsättning.. I vilket fall som helst så hoppas jag VERKLIGEN att allt ska gå bra för att han ska kunna bli frisk igen!! MEN en annan tråkig sak är den att 5-årsmästerskapet går om ca 2 veckor, och det är EN GÅNG I LIVET som man har chansen att deltaga där, och nu så funkar inte det, vilket jag har sett fram emot något otroligt, att få köra ett till årgångslopp med min allra mest älskade ponny.. Självklart så ser jag mycket helre att han blir fullt återställd till sitt normala jag igen, men det är inget som säger att det gör det mindre tråkigt för det!
Om han nu skulle bli återställd och få åtgärdat problemet, så skulle chansen finnas att han springer mycket bättre, men tävlingssäsongen för detta år är iallafall helt över! Så nu har jag endast Pannkakan att tävla på återstående del av året, vilket betyder ca ett lopp varannan vecka.. Eftersom Jonna inte låter mig tävls Cascader.
Det gör ju inte saker bättre heller när man då mår skit över blandannat detta med Zixten och då inte alltid kan ha så lätt att hålla ett glatt humör så att vänner vänder en ryggen för de anser att man är sur mm.. och det händer bara för att man inte kan skriva rakt ut hur det egentligen är som man känner, vilket är otroligt trist.. Varför kan man inte bara säga hur msn känner??
Jag vet att man alltid ska försöks hålla humöret uppe och att det sägs att det kommer vända och att bättre tider kommer, men just nu, när precis ALLTING går emot en, så känns det rättså hopplöst...

[Bild]

Av Julia Jacobsson - 16 september 2015 18:08

Halmstads tävling var med blandade resultat. Zixten var inte alls på humör och bara tjurade och tyckte inte alls att det var roligt att trava, utan det var mycket roligare att galoppera.. Men det är bara att ta nya tag och komma igen nästa gång!
Pannkakan gick ut i monten och jag hade inga förhoppningar då hon varit lite stissig i de senaste starterna, men loppet gick och jag tyckte att det kändes som att det gick otroligt långsamt, då jag tillochmed fick va på henne, vilket jag aldrig behöver annars.. Men för första gången NÅGONSIN i lopp så fick vi INGEN galopp!! Vilket jag var allra mest nöjd över! Sedan att vi kom fyra på en grym tid som noterades till 1.53,8 var bara en bonus!! Var sååå nöjd med den damen! :D

Idag så åkte vi till travet för att jag skulle kunna göra ett snabbjobb med Cascader för att känna på honom inför Smålandsmästaren på söndag! Och jag kan bara säga att det gick fruktansvärt bra, och jag hoppas verkligen att han går lika bra på söndag för då kanske vi tillochmed kan ta en placering!! Iochförsig så körde vi bara 500m men det var de bästa 500m någonsin för honom, och han kändes så otroligt bra med glädje i traven och tog i som bara den av sig själv!! :D
Men sen är ju träning och tävling två helt olika saker, men man kan ju alltid hoppas att det går lika bra! :)

Av Julia Jacobsson - 11 september 2015 10:36

Igår hände något som inte har hänt på över 6 år! Något som jag den senaste tiden faktiskt har saknat lite innerst inne när jag har kännt efter.. det var nämnligen så att jag tränade fotboll!! Jag spelade fotboll innan från dess att jag var ca 6år tills att jag var unhefär 11, då jag slutade pga att det blev nya lagkonstilationer och jag inte alls gillade det. Så jag har inte spemat fotboll på ca 6 års tid, mer än lite hemma med kompisar och så, och när jag ibland har saknat det och tänkt på att det vore kul att börja igen, så kom jag att tänka på att det inte är så kul att hoppa in i ett lag helt själv, där dom som spelar är sååå mycket längre än mig i spelet eftersom jag har haft uppehåll så länge! Men nu när ett erbjudande dök upp om att det skulle starta ett nytt lag, bara en bit hemifrån, så kände jag att det var ödet och jag var tvungen att gå dit och testa, och det var riktigt kul!! :D
Men shit vad jag märkte att jag var otränad, haha, för efter ca 5min spel så flåsade jag som bara den xD Nu blir det att börja springa några dagar i veckan för att få upp konditionen igen! :D :P

Av Julia Jacobsson - 8 september 2015 07:43

I onsdags var jag uppe på travet för att testa Zixten i monte, och med tanke på att han är riden ungefär en gång det senaste året, så gjorde han ett helt fantastiskt jobb! Nu ska vi bara träna lite mer och se om han kan utvecklas! :D

Nu är även planering och träning upplagd inför kommande starter. För Pannkakans och Zixtens del blir det redan till helgen om allt går som planerat. Ska bli kul att se hur detta går då det var mer än en månad sedan Zixten tävlade, och det sista loppet han gjorde då gick han nytt rekord och kändes jättefin, så nu efter lite vila och omlagd träning hoppas vi på ännu bättre resultat! Även Pannkanan var det ca en månad sedan senaste start, som var monte SM! Även för hennes del har det blivit vila och omlagd träning, tillbaka till den hon fick innan, i början av året! :)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards