Alla inlägg under december 2021

Av Julia Jacobsson - 24 december 2021 08:53

Nu är det den 24 december, alltså JULAFTON!! Känns helt sjukt, och för att va ärlig så känns det inte alls speciellt i år, vilket jag verkligen är så otroligt ledsen för..

Men gårdagen då? Började dagen med en löprunda på 1 mil, skönt att komma ut i skogen igen! Hade ganska ont i knäna och va tvungen att smörja upp dom lite inför kvällens lopp. Fick sedan ett samtal där jag tog ett beslut som kommer att förändra en hel del framöver, men gud vad skönt detta känns och ett STORT steg i den riktning dit jag vill! Kommer berätta allt senare när alla vet. Men dom som vet är sjukt glad att jag tog det beslut jag tog, för min skull!
Sen åkte jag till Amanda för att fixa hästen och åka mot tävling. Vi hade gjort en massa ändringar, skor för första gången, käk(vilket han inte gillar men va tvungen att ha för att det av auto), och auto första gången, plus att han vilar mer den senaste tiden. Han länder sjukt fin i kroppen och rörde sig som en klocka. Banan va dock väldigt tung och efter en sjukt häftig öppning så blev han seg i benen, vilket va förståligt. Vi kom in som första utanför peng, men fick iallafall en rejäl genomkörare inför nästa lopp, då det även är volt igen vilket mer är vår grej, plus att det blir skobyte och lite så. Alltid kul att tävla iallafall! Och kul med sina vänner och när hästen känns så fräsch och fin!
Efteråt åkte vi hem, duschade, käkade och pyntade julgranen samtidigt som uppesittarkvällen rullade på tvn. Sen blev det en hel drös julgodis med haha.

Idag skulle klockan ringt på 05.30 för att dra till gymmet, men när klockan va 7.30 så hörde jag någon va uppe och kollade då klockan, fick panik och fick slänga mig i bilen och dra iväg. Nu är jag nästan klar med ett powepass bestående av 20min intervaller, marklyft 7 set + kompletterande övningar och avslutar nu 10mim på trappmaskinen.
Nu ska jag hem och fixa stallet, äta julfrukost och mysa med familjen hemma hela dagen!
GOD JUL!!

Av Julia Jacobsson - 22 december 2021 23:17

Har nyss lagt mig efter två hektiska dagar.
Efter jobbet igår åkte jag direkt till Ängelholm för att hoppa på Bengan bil med Jonna, för att åka till Jägers tävling.
Väl framme bytte vi om, vägde och jag letade upp Linn. Vi gjorde iordning Hövding så vi kunde rida ut ca en timme innan loppets start. Hon sa att han kunde va het i värmningen, men va snäll i ryggar, och vi hittade en vagn att ligga bakom, men det gick för långsamt, så vi fick ta en annan. Han va så sjukt stark och ville SÅ mycket att jag verkligen fick kämpa att ta det lite lugnt(även om det inte gick så bra haha). Red 4 bakvarv och sen in igen.
Väl vid loppet så defilerade vi och allt gick bra. Dock blev det omstart på första, när vi fick en klockren start, men kom iväg andra och vi gick iväg bra. Låg utvändigt lite längre bak och bara åkte med, fram tills 800 kvar då bakhästarna kom ikapp och stängde oss inne över hela bortre långsidan. Men in i kurvan kom vi loss och va på väg fram när jag det Jonnas häst galoppera snett innanför, innan hästen framför henne också börjar. Hör sen hur Jonna skriker och jag kollar ditåt, då hänger hon på sidan av hästen(som snubblat då hästen framför stannade av i din galopp) och jag är rädd att det skulle ske något otäckt. Tappade fokus någon sekund, men fick sen fokusera på mitt lopp. In på upploppet ligger vi 4:a och tar oss om en, och kommer i mål som 3:a!! Dessutom på nytt rekord på den distansen i volt, och inte bara i monte utan totalt! Jag va jättenöjd, Linn likaså och det va ett väldigt positivt resultat. Skulle nog få rida den igen, så det ser jag verkligen fram emot!
Allt gick bra med Jonna också som tur va!

På vägen hem sen va det snökaos och massa olyckor på motorvägen, så vi tog det lugnt och jag va hemma och i säng halv 2. Sen va det upp igen halv 5 för att åka till jobb. Sista dagen innan julledigheten nu, SÅ JÄVLA SKÖNT!! Åkte direkt hem och red Tornado som fick trava lite i snön. Sen äkta jag till Amanda för att fixa inför imorgon, och efter det vidare till gymmet där det idag bara blev kondition. HATAR det verkligen, men tur att trappmaskinen finns haha.
Åkte hem, duschade, fixade mat och kollade julkalendern. Nu ska jag försöka sova och ladda inför imorgon då den stora händelsen är tävlingen med Person i Halmstad på uppesittarkvällen, spännande!!

Av Julia Jacobsson - 20 december 2021 18:11

I helgen jobbade jah övertid i lördags. Meningen va att jobba 9-21, men vid 5 tiden började min ena kollega få andningssvårigheter och näsblod. Kort därefter fick en andra näsblod, en tredje jättetorr i halsen och jag fick huvudvärk, något jag verkligen ALDRIG har annars. Vi har vetat att det är något skumt med liften där inne länge för alla har varit torra, fått näsblod osv. Så vi ringde chefen och blev bedda att packa ihop och gå hem, så vi lämnade vid 19.
Jag drog då till gymmet och fick till ett pass.

Igår blev det sovmorgon, följt av advetsfrukost med familjen innan jag gick ut och red Tornado på åkern. Han fick skritta 30min, med 2x1mim jogg i leran.
Sedan packade jag och åkte till Amanda för att rida Persson, känna på dom nya skorna inför torsdag. Åkte sen mot gymmet med Jonna för att hon skulle skaffa kort, och vi körde ett pass tillsammans.
Vi åkte sedan och hämtade kebab som vi tog med hem och avslutade kvällen med julbak där jag gjorde knäck och hon trillingnöt och kexchoklad.

Idag har det varit jobb, möte och utbildning och nu gym. Sedan blir det hem och packa, fixa stallet och göra iordning för morgondagen.

Denna vecka kommer bli sjukt kul! Imorgon ska jag till Jägersro och tävla monte med Hövding Sting, en av Linn Strandqvist hästar. Så kul att fått chansen för henne igen!

På onsdag blir det massa fix, sista jobbdagen innan ledighet.

Torsdag är det dagen innan julafton, och på kvällen ska jag tävla med Persson igen! Ska bli sjukt kul att se hur detta går! Det är auto denna gång och det ska bli spännande att se hur detta går. Även första gången med skor och vi är tippade ETTA(!!) i programmet haha, tror väl inte riktigt det, men det ska bli kul!
Sen blir det raka vägen hem för uppesittarkväll, julgransklädnad och julgodis.

Dagen efter är det JULAFTON!! HELT SJUKT att det redan är!!!
Lördagen sen blir det utgång och rejäl fest!

SNACKA OM EN DUNDERVECKA ATT SE FRAM EMOT!!

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Jag va på Ikea i fredags och åt julbord med pappa och Jonna och inhandlade en hel julklappar med!

[Bild]

Fikan vi hade på jobbet i lördags, synd ju att vi gillar fika alla haha

Av Julia Jacobsson - 20 december 2021 17:57

I helgen jobbade jah övertid i lördags. Meningen va att jobba 9-21, men vid 5 tiden började min ena kollega få andningssvårigheter och näsblod. Kort därefter fick en andra näsblod, en tredje jättetorr i halsen och jag fick huvudvärk, något jag verkligen ALDRIG har annars. Vi har vetat att det är något skumt med liften där inne länge för alla har varit torra, fått näsblod osv. Så vi ringde chefen och blev bedda att packa ihop och gå hem, så vi lämnade vid 19.
Jag drog då till gymmet och fick till ett pass.

Igår blev det sovmorgon, följt av advetsfrukost med familjen innan jag gick ut och red Tornado på åkern. Han fick skritta 30min, med 2x1mim jogg i leran.
Sedan packade jag och åkte till Amanda för att rida Persson, känna på dom nya skorna inför torsdag. Åkte sen mot gymmet med Jonna för att hon skulle skaffa kort, och vi körde ett pass tillsammans.
Vi åkte sedan och hämtade kebab som vi tog med hem och avslutade kvällen med julbak där jag gjorde knäck och hon trillingnöt och kexchoklad.

Idag har det varit jobb, möte och utbildning och nu gym. Sedan blir det hem och packa, fixa stallet och göra iordning för morgondagen.

Denna vecka kommer bli sjukt kul! Imorgon ska jag till Jägersro och tävla monte med Hövding Sting, en av Linn Strandqvist hästar. Så kul att fått chansen för henne igen!

På onsdag blir det massa fix, sista jobbdagen innan ledighet.

Torsdag är det dagen innan julafton, och på kvällen ska jag tävla med Persson igen! Ska bli sjukt kul att se hur detta går! Det är auto denna gång och det ska bli spännande att se hur detta går. Även första gången med skor och vi är tippade ETTA(!!) i programmet haha, tror väl inte riktigt det, men det ska bli kul!
Sen blir det raka vägen hem för uppesittarkväll, julgransklädnad och julgodis.

Dagen efter är det JULAFTON!! HELT SJUKT att det redan är!!!
Lördagen sen blir det utgång och rejäl fest!

SNACKA OM EN DUNDERVECKA ATT SE FRAM EMOT!!

Va på julbord med pappa och Jonna på Ikea i fredags och fick inhandlat de flesta presenter!

Vår fika på jobbet i lördags! Syns att vi gillar det haha

Av Julia Jacobsson - 15 december 2021 08:56

Det har redan hunnit bli 15 december, bara 9 dagar kvar till jul, och som man längtar!

Sedan sist så har det vart mycket jobb, snön har legat och Tornado har fått tränat 3 pass i den.
Jag fick inbjudan till att vida Västkustens pärla på Åby, vilket va för dom 10 segerrikaste ryttarna på Åby under året, där jag hade lyckats komma med med min seger där.
Jag blev uppsatt på Linn Strandqvists häst Mitos Gold, så sjukt tacksam för chansen! Loppet gick i lördags, 11/12. Värmningen kändes bra, sjukt pigg häst så jag knappt kunde hålla med mina vanliga tyglar så jag fick rida med stegtyglar till loppet. Vi fick en fin start, kom ner bra och bara låg med där, längst bak fast på innerspår. Vid 800kvar tröttnade den framför och jag styrde ut utvändigt ocj låg där in till precis innan upploppet, då vi precis va förbi innan en otroligt oväntad galopp kom, som kändes som han snubblade. Han galopperar aldrig sa Linn, så jag blev förvånad. Vi kom i mål som 6:a(sist) precis bakom 5:an. Men när vi kom in såg vi att han hade tappat sin ena baksko och trampat sig i karleden fram, vilket antagligen va det han gjorde när galoppen kom. Så himla otur, men så sjukt kul att få rida!
På kvällen hade jag, Jonna, Rickard och Filippa julfest i örniastugan i Halmstad(där vi brukar va). Det kom sjukt mycket folk, va lite rörigt men alla verkade ha kul!
Jag och Filippa städade när alla hade gått hem så att vi kunde köra hem och slippa åka upp på söndagen.

Söndagen bestod av stallfix, frukost med Sara, fika i Båstad med Kacper (min kollega) och sen julbak med Jonna. En väldigt mysig söndag alltså!

Denna vecka har varit jobb bara, både hemma och mitt vanliga. Men på fredag ska jag, Jonna och pappa till väla och Ikea på julbord, så det ska bli mysigt! Sen jobbar jag lördag och söndag ska vara julmys delux hemma!

Av Julia Jacobsson - 3 december 2021 10:11

I söndags va jag och Jonna på Mantorp för att tävla med Crepes och Wille. Första gången Jonna satt upp bakom Crepes. Innan har jag verkligen inte viljat att någon ska köra mina hästar, men idag behövde jag hjälp och fick erbjuda henne att köra och det va faktiskt spännande och lite roligt att stå bredvid med haha.
Vi åkte tidigt för vägen va rätt dålig. När vi kom dit värmde Jonna Crepes och när jag stod bredvid såg jag att han sprang överallt med sina framben och la på ett par boots och plötsligt flöt det helt perfekt. Väldigt värdefullt att stå bredvid alltså. Hon värmde bara 8-9km och inte mycket snabbt, en annorlunda värmning för Crepes, men sen va det dags för loppet. Starten gick och dom kom iväg fint, tog in väldigt bra och in i sista sväng låg dom 4-5 och kom med en rejäl fart. Över upploppet sprang dom om några till och slutade 3:a, på 1.57 UTAN galopp!! Jag va väldigt imponerad att hon körde felfritt och att han gick så fint!
Sen va det dags att in och göra iordning för lopp 2 med honom. Där skulle jag köra, ett lopp som på förhand såg helt omöjligt ut, då vi startade nästan 100m bakom en häst som va snabbare och haft 5raka segrar. Men in på sista varvet i loppet så ser jag hur den börjar stanna av lite. Detta va ett långlopp, vilket Crepes älskar. Han knappar in meter för meter och in i sista sväng ligger vi utvändigt för att pressa och ta över ledningen in på upploppet, vilket han sedan håller in i mål och VINNER!! Min och hans första seger i år, sjukt glad för det!!
Sen va det dags för Wille som totalt tjurade ihop i sitt första lopp, vägrade springa under 2.10, men lyckades komma imål som 3:a på ett pinsamt sätt. Inför det andra loppet bestämde jag och Jonna att dra av både mössa och tussar, vilket han aldrig gått utan, men vi va tvugna att göra något. Vilken skillnad det blev! Han gick två idiotgalopper ganska snabbt för han va övertaggad, men när bakhästen kom ikapp vid 800m kvar så hängde han på och sprang sjukt bra sista biten, flög fram i 55-57 tempo sista 500m och fick iallafall avsluta på ett fint sätt.
Vi va nöjda med dagen och kunde köra hem med mersmak inför nästa år! :-D

Veckan hittills har bestått av jobb och träning. Det blev snökaos natten till torsdag och jag skulle skjutsa hem Kacper, min kollega, och upp på en väg i Båstad så körde vi fast, fick gräva, slänga handdukar och försöka men inget hjälpte. Helt plötsligt kom en bärgare från ingen stans som drog loss oss och vi kunde köra hem honom en annan väg. Är glad att vi kunde ha så kul åt det som vi hade haha.
På vägen hem sen va där fullt med snödrivor, fick ta sats genom dom men hem på grusvägen satte jag mig ändå fast i snön igen och fick gå sista biten. Igår förmiddag fick vi skotta och dra loss bilen så de andra kunde komma till jobbet haha.

Det har ju även varit början av december, så nu är det julkalendrar både i fysisk form och på tv. Idag ska jag även på julbord ikväll med Fönstermiljö, mysigt!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards